دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

آشنایی با ابزار تراش کاری و انواع آن

تراش کاری، یک عملیات برای براده برداری می باشد و این عملیات به وسیله ی ابزار تراش، که بر روی دستگاه تراش نصب می شوند انجام می پذیرد.

ابزارهای تراش کاری، دارای ظرافت، دقت بالا و قابلیت شکل دادن به سخت ترین و زمخت ترین فلزات می باشد.

این ابزارها، به وسیله ی براده برداری شکل دهی را انجام می دهند و می توانید فلزات را به هر شکلی می خواهید، براده برداری کنید و شکل نهایی را به آن بدهید.

برای انجام کار تراش کاری، ابتدا باید قطعه ی مورد نظر را در درون دستگاه قرار دهید و به وسیله ی ابزار مورد نظر و چرخش قطعه به صورت مرحله به مرحله این عملیات براده برداری را انجام دهید.

دستگاه های تراش کاری هم، دارای قطعات مختلفی می باشند و هر کدام از آن ها یکی از این ابزارهای تراش کاری می باشند و در حین انجام کار از آن ها استفاد می شود.

انواع ابزار تراش کاری

تراش کاری دارای ابزارهای بسیار متنوعی می باشد و برای تراش کاری هر قطعه ای که دارای جنس مختلفی می باشد، باید از یک ابزار مخصوص که ویژگی های متناسب با جنس قطعه کار را داشته باشد، استفاده کنید.

برای انجام تراش کاری، باید بهترین و مناسب ترین ابزارها را بشناسید و در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده کنید. در ذیل این ابزارها را بیان می کنیم:

انواع ابزار تراش کاری و کار با آن

سه نظام و چهار نظام

یکی از مهم ترین اجزاء برای تراش کاری سه نظام و چهار نظام، می باشند و عملیات تراش کاری بدون وجود آن ها انجام نمی شود و در واقع این قطعه مسئولیت نگه داری قطعه را بر عهده دارد.

با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید بدون کوچک ترین تکان اقدام به تراش کاری کنید و بهتر است که قبل از انجام عملیات تراش کاری از چوک سه نظام و یا چوک چهار نظام استفاده کنید.

مرغک دستگاه تراش

یکی دیگر از این ابزار، مرغک دستگاه تراش می باشد و این وسیله یکی از اجزاء اصلی برای دستگاه تراش می باشد و دارای اجزاء کوچک تری است و با حرکت محوری، عملیات سوراخ کاری، برش کاری و تراش کاری را می تواند بر روی قطعه انجام دهد.

اینسرت

یکی از این ابزارهای تراش کاری کوچک، اینسرت می باشد و نقش بسیار مهمی را در صنعت تراش کاری ایفا می کند.

این وسیله، تنوع بسیار زیادی دارید و با نام الماس تراشه هم شناخته می شود و از جنس های مختلف ساخته شده است.

دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد و به وسیله ی آن می توانید، انواع ابزارهای مختلف با جنس های متفاوت را براده برداری کنید.

دقت داشته باشید که برای استفاده از این وسیله، باید با توجه به نحوه ی تراش کاری و شکل مورد نظر یکی از آن ها را انتخاب کنید.

کلت و فشنگی

یکی دیگر از انواع ابزار تراش کاری، کلت و فشنگی می باشد و نقش بسیار مهمی را در دستگاه تراش کاری ایفا می کنند.

کلت و فشنگی، برای نگه داری الماسه و یا قطعه کاری می باشند. ساختار این ابزار بسیار خاص می باشد و باعث می شود که نیروی وارده به الماسه و یا قطعه ی کار، به صورت کامل مهار شود و در این صورت عملیات تراش کاری به صورت کامل و دقیق انجام می شود.

جنس ابزار تراش کاری

این ابزارهای تراش کاری بر اساس نوع قطعه ی کار دارای جنس‌های متفاوتی می باشند و باید دارای مقاومت و سختی بسیار بالایی باشند.

در تراش کاری، با روش های مختلف به فلزات شکل های مختلفی می دهند و با قدرت و سرعت معین با چرخش و حرکت تیغچه‌های تراش کاری، عمل براده‌ برداری با عمق و سرعت معین انجام می‌شود.

جنس ابزار و قطعات تراش کاری

قطعات و ابزارهای تراش کاری

تراش کاری، دارای قطعات مختلفی می باشد و این قطعات شامل: میله‌های ساده و غیرساده، میله‌های پیچ شده، پولک‌ها، بوش‌ها و … هستند و مقاطع دایره ای شکل مانند: تیغه فرز، مته‌ها، برقوها، و قلاویزها هم دارای مقاطع گرد دارند.

این ابزارهای تراش کاری، دارای یک، دو یا سه محور حرکت می باشند و قطر و یا عمق دقیقی در قسمتی از جسم صلب که چرخانده می‌شود، ایجاد می کنند و سطح مورد نظر را تراش می دهند.

تراش کاری معمولا، داخل و یا خارج قطعات انجام می شود و محور این حرکت، در امتداد خطی صاف و یا در راستای دسته ‌ای از منحنی‌ها و زوایه‌ دار می تواند باشد.

بورینگ چیست

این اصطلاح بیشتر برای تولید سطح خارجی می باشد و در صورتی که تراش کاری برای سطح داخلی باشد به آن برینگ می گویند.

انواع جنس ابزارهای تراشکاری

ابزارهای تراش کاری، دارای انواع مختلفی مانند: فولاد ابزار غیرآلیاژی، فولاد ابزار آلیاژی، فلزات سخت و فلزات سرامیکی می باشند و بسیار با کیفیت و به صرفه می باشند.

  • فولاد ابزار غیرآلیاژی: فولاد کربنی هستند و سختی خود را تا 250 درجه ی سانتی گراد حفظ می کنند و برای تراش کاری قطعات فولادی نرم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فولاد ابزار آلیاژی: این فولادها در فولادهای غیرآلیاژی وجود دارد و با فلزات دیگری آلیاژ شده‌اند و دارای تحمل تا 300 درجه سانتی‌گراد و پرآلیاژ با تحمل تا 600 درجه سانتی ‌گراد می باشد و از فلزاتی مانند کروم، ولفرام، وانادیوم، مولیبدن و کبالت است.
  • فلزات سخت: این فلزات از مخلوط پودر کاربید بعضی از فلزات دیرگداز مانند کاربید ولفرام، تیتان، تانتال، مولیبدن و یا وانادیوم، به همراه پودر کبالت (به عنوان چسب) تولید می‌شوند و نسبت به سایش، دارای سختی زیاد و مقاومت بالایی تا دمای 900 درجه سانتی‌گراد می باشند.
  • فلزات سرامیکی: این فلزات، ترکیب فلزات سخت مانند اکسید فلزات، آلومینیم، سیلیسیم و کروم و فلزات چسباننده مانند مولیبدن، کبالت و نیکل می باشند و در برابر سایش تا حد ۵ تا ۱۰ برابر فلزات سخت دارای مقاومت می باشند و تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می کنند.

انواع قطعه کار از نظر جنس برای تراشکاری

انواع قطعه کار از نظر جنس

مهم ترین جنس قطعات از فلزات آهنی مانند چدن، فولاد و فلزات غیرآهنی سبک، سنگین و آلیاژهای آن‌ها و مواد مصنوعی تشکیل می‌دهند. در ذیل این مواد را ذکر می کنیم:

  • چدن
  • فولاد
  • فلزات غیرآهنی سبک
  • فلزات غیرآهنی سنگی

در این مقاله انواع ابزارهای تراش کاری، جنس و کارایی هر کدام از آن ها را بیان کردیم و طرز قرار گرفتن و استفاده از آن ها را نیز ذکر کردیم.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

انواع ابزارآلات دستی و کاربرد هر کدام از آنها

ابزار های دستی، جزء لوازم اولیه ی لازم برای کارهای فنی هستند و برای باز و بسته کردن یک پیچ…

لیست ابزارهای ضروری که لازم است در خودرو همراهتان باشد

یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای هر راننده ی خودرویی، جعبه ابزار می باشد، زیرا بعضی از ابزارها…

دستورالعمل استفاده از ابزار برقی

کار کردن با ابزار برقی، به دقت خاصی نیاز دارد و در صورت عدم عایت یک سری از نکات ایمنی…