دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

کنیتکس پاش چیست؟ معرفی انواع آن

کنیتکس، یک نوع دیوار پوش و دارای سه نوع رنگ، روغنی، پلاستیکی و اکرولیکی است و هر کدام از آن ها در سه مدل دانه درشت و دانه متوسط و دانه ریز موجود هستند. این دیوارپوش، دارای مقاومت و دوام بالایی است و بیشتر برای رنگ آمیزی نمای ساختمان مخصوص بازسازی آن، مورد استفاده قرار می گیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که این دیوار پوش، دارای سطح زبری است و بیشتر برای نمای ساختمان، داخل ساختمان، پارکینگ، راه پله و … استفاده می شود و برای استفاده در داخل منازل زیاد مناسب نمی باشد. جنس این رنگ و دیوار پوش، به صورتی است که برای آب و هوای مختلف سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب رنگ کنیتکس

این رنگ های کنیتکس، دارای مزایا و معایبی هستند که می تواند بر روی انتخاب افراد تاثیرگذار باشند و در ذیل این معایب و مزایا را بیان می کنیم:

مزایا:

  • قیمت بسیار مناسب
  • تنوع رنگی بسیار بالا
  • وزن پایین
  • مراحل اجرای بسیار آسان
  • سرعت اجرای بسیار بالا
  • بخشیدن نمای زیبا به ساختمان

معایب:

  • به صورت عایق صوتی و حرارتی عمل نمی کند.
  • باعث هدر رفتن انرژی می شود.
  • در ساخت آن ها از مواد آتش زا استفاده شده است.
  • عدم دوام و مقاومت بالا.
  • در برابر نور آفتاب، آسیب پذیر است.

مزایا و معایب رنگ کنیتکس در کار

دستگاه کنیپکس پاش

همان طور که در بالا بیان شد، کنیتکس نوعی رنگ و پوشش مخصوص همراه با ویژگی های خاص است و برای پاشش این نوع رنگ و سرعت بخشیدن به کار رنگ آمیزی، از دستگاهی به نام کنیتکس پاش استفاده می کنند و دارای انواع مختلفی است و هر کدام هم ویژگی خاص خود را دارند.

انواع کنیتکس پاش

با توجه به نوع سیستم رنگ پاشی، این دستگاه ها به سه دسته تقسیم می شوند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • اسپری سیفونی
  • اسپری تحت فشار
  • سیستم رنگ پاشی ثقلی

انواع کنیتکس پاش و کار با آن

اسپری سیفونی

مخزن رنگ این اسپری، در زیر پیستوله قرار دارد و هوا با سرعت زیادی از یک مجرای تنگ رد می شود و حالت مکش پیدا می کند. کاسه ی رنگ در زیر پیستوله ی رنگ پاش قرار می گیرد و وقتی هوا با سرعت زیاد از یک مجرای تنگ رد می شود حالت مکش ایجاد می‌کند.

این پیستوله های سیفونی، به وسیله ی این سیستم به همراه فشار هوای جو که به وسیله ی سوراخی در روی منبع به سطح مایع فشار وارد می‌کند و از داخل منبع و نهایتاً اسپری آن، مایع رنگ را بالا می آورد.

اسپری تحت فشار

این مدل، یکی دیگر از مدل های پیستوله های رنگ کنیتکس است و بیشتر برای رنگ های غلیظ مورد استفاده قرار می گیرد. منبع این مدل اسپری ها به ‌صورت درزگیری طراحی شده است و نیروی فشار هوای داخل منبع باعث بالا رفتن رنگ از داخل لوله می‌شود.

این پیستوله دارای دو نوع منبع متصل به پیستوله و منبع جدا از پیستوله است و برای رنگ ‌های مالتی کالر در ساختمان با این پیستوله اجرا می‌شوند.

سیستم رنگ پاشی ثقلی

در این مدل پیستوله، مخزن رنگ بر روی پیستوله ی کنیتکس پاش قرار دارد و بیشتر برای رنگ کردن ماشین و چوب بیشتر استفاده می شود. مخزن این مدل، دارای زاویه ی 45 درجه است و برای سطوح عمودی و افقی استفاده می شود. به هوای فشرده ی کمتری نیاز دارد و ضایعات کمتری بر جای باقی می گذارد.

سیستم رنگ پاشی ثقلی و رنگپاشی

کنیتکس چیست؟

کنیتکس، یک نوع پوشش رنگی بین المللی همراه با ترکیبی از پرلیت، میک، پنبه نسوز، مواد رنگی با ثبات با رزین های سنتیک است. دوام و مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و در دمای زیر صفر کانادا و فنلاند تا آفتاب سوزان مکزیک و آفریقای جنوبی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کنیتکس

کنیتکس، دارای انواع مختلف می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

کنیتکس روغنی:

این مدل، کاملا حلال بنزین است و به همین دلیل قبل از خشک شدن، خیلی مراقب باشید و مواد آتش زنه را از آن دور نگه دارید. به صورت ضد آب است و برای نمای ساختمان بسیار مناسب است.

کنیتکس پلاستیک:

این مدل به صورت ضد آب نمی باشد و برعکس، حلال آن، آب است و به همین دلیل باید در نمای داخل ساختمان، جایی که رطوبت نباشد و باعث خراب شدن رنگ نشود، استفاده شود، ولی به سرعت خراب می شود.

کنیتکس اکرولیک:

این نوع کنیتکس، ترکیبی از کنیتکس روغنی و پلاستیک است. توجه داشته باشید که قابلیت شستشو دارد و در نمای بیرون و داخل ساختمان می توانید از آن استفاده کنید. در برابر بارش باران و حتی اسپری نمک مقاوم است و توجه داشته باشید که این رنگ زبر است و به همین دلیل برای جاهایی مانند سطوح سیمانی که قسمت صافی ندارند، می توانید استفاده کنید.

انواع کنیتکس پاش ها بر اساس کاربرد

پیستوله‌های HVLP

این پیستوله‌ها، دارای حجم زیادی هستند و به فشار کمی نیاز دارند.

کنیتکس‌های معمولی دارای 60 تا 80 درصد اتلاف و در حالی که این مدل، دارای 10 تا 35 درصد اتلاف می باشند.

انواع کنیتکس پاش ها بر اساس کاربرد ونحوه کار با آن

کنیتکس‌ پاش با سیستم پاشش بدون هوای فشرده

این مدل، محفظه ی رنگ نیست و به صورت مستقیم از سطل رنگ، تغذیه می‌کند و به همین دلیل بسیار سبک است. دارای کمپرسور نیست و به همین دلیل هیچ هوایی با رنگ ترکیب نمی‌شود و در نهایت رنگ حاصله خالس و بدون حباب است.

پیستوله ایر براش

این نوع پیستوله، به عنوان قلم رنگ پاش هم شناخته می شود و یک پیستوله بسیار کوچک و باریک است و برای کارهای بسیار ظریف استفاده می شود.

پیستوله سایه پاش‌ها

از این نوع پیستوله، برای نجاری و ساخت و ساز درب و وسایل تزئینی استفاده ی شود و به وسیله ی آن می توانید، سایه کاری که یک نوع از رنگ آمیزی تزعینی است، انجام دهید.

این مدل، از ایر براش، بزرگتر است و برای رنگ آمیزی سطوح کوچک‌ هم مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، انواع پیستوله های رنگ و کاربرد هر کدام از آن ها را بیان کردیم و حالا به راحتی و اطلاعات کامل می دانید که برای انجام کار خود، کدام مدل را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید چسب و رنگ میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

چه وسایلی برای کوهنوردی در پاییز لازم است؟

همه ی افراد علاقه مند به ورزش کوهنوردی، برای شروع به یک سری وسایل نیاز دارند و لیست وسایل کوهنوردی…

جوشکاری چیست و ابزارهای مورد نیاز جوشکاری

جوشکاری، یک فرآیند برای ساخت، فرم دهی و تعمیر مواد فلزی می باشد و در آن از دمای بالا برای…

از انبر دست چه استفاده ای می شود؟

انبردست، یکی از انواع ابزارهای ضروری و پر استفاده می باشد و دارای دو اهرم، همراه با یک محور است.…