آموزش ابزارآلات

اورفرز نجاری چیست

اور فرز یا فرز نجاری، یک ابزار کاربردی

اور فرز یا فرز نجاری، یک ابزار کاربردی برای ایجاد شیار و شکل دادن به لبه های قطعه ی مورد نظر در صنعت چوب می باشد و در مشاغل مربوط به نجاری، منبت کاری، معرق کاری و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار، از نظر شکل ظاهری تقریبا ساختار یکسانی دارند و با توجه به امکانات و ویژگی هایی که دارند، از یکدیگر متمایز می‌شوند.

حمل این ابزار بسیار آسانی می باشد و در نجاری و مبل‌سازی مورد استفاده قرار می گیرد و از موتور الکتریکی، پایه، دو دستگیره و مته یا ابزار برش تشکیل شده است.

انواع اور فرز نجاری

از انواع اور فرز نجاری در مشاغلی که مربوط به چوب می باشد استفاده می شود و با توجه به کاربردها و قابلیت هایی که دارد در انواع گوناگونی تولید و در بازار ارائه می شود.

در ذیل انواع اورفرز و کاربرد هر کدام را بیان می کنیم:

اور فرز مشتی

اور فرز مشتی و یا لبه گیر دارای ابعاد کوچک‌ تر و وزن سبک‌ تری نسبت به دیگر انواع این محصول می باشد و به دلیل نداشتن دسته برای هدایت دستگاه در ساختارش، به فرز مشتی معروف شده است و برای سوراخ کاری، فرم‌ دهی، برش و انواع اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد.

سایز کولت در این دستگاه کوچک می باشد و برای انجام کارهای دقیق، می توانید تیغه های کوچک‌ تری را بر روی دستگاه قرار دهید.

این ابزار به راحتی حمل می شود و به وسیله ی پیچ مخصوص تعبیه شده است بر روی آن می توانید عمق آن را تنظیم کنید.

انواع اور فرز نجاری

انواع اور فرز نجاری

اور فرز پلان جر

این اور فرزها به صورتی طراحی شده اند که از پایه جدا می شوند و از موتور آن هم برای اتصال به دستگاه های دیگر مانند پانتوروترها استفاده می شود و در واقع موتور این دستگاه را می توان بر روی دستگاه های مورد نیاز دیگر هم استفاده کرد.

اور فرز پایه نفوذی

برای استفاده از این مدل دستگاه باید آن را بر روی سطح کار به سمت پایین به حرکت درآورید و دارای کلید قفل می باشد و به وسیله ی آن می توانید دستگاه را در عمق مشخصی که از قبل تعیین کرده اید، قفل کنید.

از این ابزار برای ایجاد شیارهای عمیق، اتصالات کام و زبانه و ایجاد طرح هایی به کمک شابلون بر روی قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد و دقت داشته باشید که برای انجام کار با این فرز باید از تیغه هایی که فاقد بلبرینگ هستند، استفاده کنید و در واقع دارای قابلیت سوراخ کردن و نفوذ به داخل چوب می باشند.

اور فرز ثابت

این مدل دستگاه، در واقع یک نوع اورفرز همه کاره می باشد و برای فرم ‌دهی لبه های کار مورد نظر استفاده می شود و برای استفاده می توانید از لبه ی قطعه کار و فنس قفل شده ی آن به میز کار، به عنوان راهنما استفاده کنید.

اور فرز وظیفه سنگین

این مدل از این دستگاه، به عنوان قوی ترین، سنگین ترین و بزرگ ترین مدل می باشد و همچنین دارای بزرگ ترین کولت هم می باشد و ظرفیت آن هم، تیغه های بزرگتر از شفت ۱/۲ ۱ اینچ است.

اور فرز وظیفه سنگین

اور فرز وظیفه سنگین در کارگاه ها

اور فرز وظیفه متوسط

این مدل برای انجام کارهای ظریف و دقیق ‌تر استفاده می شود و ظرفیت اندازه ی کولت آن هم بیش از ۱/۲ اینچ است. دقت داشت باشید که برای انجام کارهای سنگین و صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اور فرز وظیفه سبک

این نوع ابزار ظریف تر از مدل های دیگر می باشد و برای انجام فعالیت های نسبتاً سبک یک انتخاب مناسب می باشد و برای دست سازه های خانگی و کارهای DIY مناسب است. دقت داشته باشید که برای طولانی مدت از این دستگاه استفاده نکنید.

به این نکته توجه داشته باشید که این مدل، کوچک ترین نوع این محصول می باشد و بزرگ ترین تیغه ای که می توانید برای آن استفاده کیند، سایز ۱/۴ اینچ است.

کاربرد اور فرز

اصلی ترین کاربرد اور فرز، ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی یکی از اصلی ترین وظایف اورفرزمی باشد و نجارها و افرادی که در کار خود با چوب سروکار دارند، از مدل های مختلف این ابزار در موقعیت های مختلف استفاده می کنند. در ذیل کاربردهای مختلف این ابزار را بیان میکنیم:

  • ابزار زنی قسمت لبه چوب
  • ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی
  • برش چوب
  • باربرداری یکدست سطح چوب
  • حکاکی و ایجاد شیار
  • ایجاد نقش و طرح های گل نقطه ای

ساختار اور فرز

اورفرزها هم مانند دیگر ابزار برقی دارای اجزای مختلفی مانند بدنه و موتور می باشند و تنها یک صفحه به پایه ی متحرک آن، برای تنظیم ارتفاع قرار دارد و در ذیل به ساختار این ابزار کاربردی می پردازیم:

ساختار اور فرز

ساختار اور فرز در کارگاه چوب

موتور اور فرز

یکی از قسمت های بسیار مهم این دستگاه، بخش موتور می باشد و در قسمت هسته ی بدنه قرار دارد و دارای قدرت بالایی است. این قطعه ی اصلی نیروی چرخشی را بدون وجود دنده و گیربکس، به شفت و تیغه انتقال می دهد.

بدنه اصلی اور فرز

بدنه اصلی این دستگاه از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل شده است و قسمت بالایی آن با پوشش موتور مربوط می باشد و معمولاً از جنس پلاستیک عایق دوبل است و این پوشش عایق، از برق گرفتگی اپراتور بر اثر اتصال احتمالی بدنه با قطعات الکتریکی درون دستگاه جلوگیری می کند.

قسمت پایینی هم دارای جنسی از فلز می باشد و اکثر قابلیت ها و امکانات اور فرز مخصوص این بخش می باشد.

کلید خاموش و روشن

در سمت راست و زیر این دستگاه، یک کلید ۰ و ۱ وجود دارد و به وسیله ی آن می توانید دستگاه را خاموش و روشن کنید.

گیره باز و بسته کردن پایه ها

این گیره ها باعث باز و بسته کردن پایه ها می شوند.

کولت

قسمت پایینی بدنه ی این دستگاه از جنس فلز می باشد و در انتهای شفت آن هم، کولت یا تیغ‌ گیر وجود دارد و محل قرارگیری پایه تیغ اور فرز در داخل آن می باشد.

پایه دستگاه

پایه دستگاه، دارای مهم ترین وظیفه می باشد و به صورتی طراحی شده است که با استفاده از آن شما می توانید این ابزار را بلند کنید و آن را حمل نمایید.

پیچ ها و اهرم های تنظیم ارتفاع

این قسمت باعث تنظیم ارتفاع دستگاه برای راحت تر شدن کار شما می باشد. در واقع این قطعه برای تنظیم مقدار باربرداری در این دستگاه در نظر گرفته شده است.

ساختن دستگاه فرز نجاری

ساختن دستگاه فرز نجاری و قطعات آن

دستگیره دستگاه

این دستگاه دارای قدرت بالایی می باشد و به همین دلیل تولیدکنندگان برای کنترل تنش های زیاد در زمان کار کردن، دو دستگیره در دو طرف بدنه این ابزار قرار می دهند و به وسیله ی آن می توانید فعالیت هایی مانند ثابت نگه داشتن اور فرز را به طور کامل انجام دهید.

صفحه متحرک اور فرز

این قطعه در زیر پایه قرار می گیرد و باعث ثابت نگه داشتن پایه انواع اور فرز می شود و با بهره گیری از یک اهرم درگیر با پایه اور فرز، صفحه متحرک پایینی آزاد می شود و در ارتفاع مورد نظر تنظیم می شود.

این پایه ها، دارای فنر می باشند و باعث می شوند که در زمان تنظیم ارتفاع، با مشکل خاصی مواجه نشوید و صفحه ثابتی در اختیار داشته باشید.

محافظ تراشه

این قطعه باعث جلوگیری از پرتاب شدن تراشه های کار در زمان کار می شود و این محافظ به صورت یک طلق شفاف است و پس از مدتی در اثر برخورد با تراشه های چوب، مات می شود و با استفاده از پولیش مجددا تمیز می شود.

تنظیم سرعت

وظیفه تنظیم سرعت چرخش موتوربر عهده ی کنترل سرعت و یا دیمر می باشد و اور فرزهایی که دارای این قابلیت می باشند، اور فرز دیمردار نامیده می شوند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *