آموزش ابزارآلات

روش استفاده از جک روغنی

روش استفاده از جک روغنی

یکی از دستگاه های لازم برای وسایل نقلیه، ابزار جک می باشد و این وسیله ی کاربردی باید در هر ماشین وجود داشته باشد، زیرا ممکن است در سفر یا رانندگی های طولانی و بیرون شهری با مشکل روبه رو شوید.

زمان که با تجربه ی کم سفر می کنید و بدون مطلع بودن از وضعیت لاستیک های ماشین و عدم سرویس آن، با وجود نداشتن لوازم یدکی و جک تصمیم سفر را آغاز می کنید، در این مواقع احتمال پنچر شدن ماشین و در راه ماندن، بالا می‌رود.

این محصول برای پنچرگیری لاستیک به شما کمک می‌کند و دارای انواع مختلفی مانند: جک هیدرولیک یا روغنی، جک سوسماری، جک پنوماتیک یا بادی و جک برقی می باشد.

کاربرد جک

جک یک نوع ابزار برای بالا بردن یا بلند کردن ماشین یا وسایلی با وزن بالا دراستفاده روزمره یا در صنایع مختلف می باشد. زمانی که نیاز به بررسی زیر ماشین و یا نیاز به پنچرگیری باشد، از جک استفاده می‌شود. در زمان سفر یا رانندگی های بین شهری، بهتر ایست که این وسیله را همراه داشته باشید.

چگونگی کارکرد جک روغنی

چگونگی کارکرد جک روغنی در ماشین های مختلف

جک هیدرولیکی یا جک روغنی چیست؟

این مدل جک کاربرد بسیار زیادی دارد و دارای دو قسمت و حجم کوچکی است. این اندازه کوچک برای جک هیدرولیکی، یک مزیت محسوب می شود و حمل آن را راحت می‌کند. جک روغنی، یک سرپیچی دارد و مقدار بلند شدن ابزار از زمین را مشخص می‌کند.

قسمت قرار گرفته شده در زیر ماشین، دارای برجستگی هایی است وخطر استفاده از آن را کاهش می‌دهد. این جک، بیشتر برای بلند کردن ماشین های نقلیه با وزن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مثبت و منفی استفاده از جک های هیدرولیکی روغنی

برای بررسی مزایا و معایب جک های روغنی موارد ذکر شده در ذیل را مد نظر داشته باشید:

  • دارای قدرت و دوام بالایی است.
  • راه اندازی آسانی دارد.
  • عمر بالا و استهلاک کمی دارد.
  • حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند و برعکس.
  • دارای انرژی با توان بالا می باشد.
  • توجه داشته باشید که به دلیل خطر نشت روغن احتمال آتش سوزی به وجود میاورد.

چگونگی کارکرد جک روغنی

جک روغنی و یا جک های هیدرولیکی، کار را برای مکانیک ها بسیار برای آسان می‌کند و به راحتی می توانند یک ماشین 3 تنی را بالا ببرند و به تعمیرات خود رسیدگی کنند.

جک های روغنی، از روغن و ساختار فلزی ساخته شده اند و با گذاشتن پا برروی پدال آن به آسانی و خیلی تند می توانید ماشین و یا اجسام سنگین را بدون کمترین کمک بالا ببرید.

قطعات تشکیل دهنده دستگاه جک روغنی، شامل موارد ذکر شده در ذیل می باشد:

  • استوانه روغن
  • سیلندر
  • دسته
  • سوپاپ رفت
  • سوپاپ برگشت
  • خلاص کن

روش کار با جک روغنی

بهتر است قبل از استفاده از جک روغنی با روش کلر و ساختار این جک ها آشنا شوید:

زمانی که پای خود را بر روی پدال یک جک روغنی نگه میدارید، همزمان با این عمل، یک استوانه در انتهای جک به سمت بالا به حرکت می کند و این حرکت عمودی دارای یک نقطه آغاز و یک نقطه پایان مشخص می باشد.

زمانی که روغن در داخل یک استوانه فلزی ریخته می شود در هر دو سمت، پیستون حرکتی تعبیه می شود و خاصیت روغن این می‌باشد که اگر از یک طرف فشاری به آن وارد شود از طرف دیگر نیرویی معادل (F = P * A) را به ما خواهد داد.

روش کار با جک روغنی

روش کار با جک روغنی در تعمیر های مختلف

کاربرد جک روغنی

جک روغنی، از یک سیال هیدرولیکی استفاده می‌کند و تراکم ناپذیر می‌باشد و به وسیله ی آن می توانید بارهای بسیار سنگین و بزرگ را حمل کنید.

برای کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند و در اندازه‌ها و شکل های مختلف ساخته می‌شوند. جک روغنی، بسیار کاربردی بوده و زمانی که می‌خواهید بدون هیچ کمکی یک لاستیک پنچر شده را از ماشین خود تعویض کنید لازم می‌باشد. دارای حداقل ارتفاع بالابر می باشند و در هنگام کار با خودروهایی که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارند، اختلال ایجاد می‌کنند.

انواع جک روغنی

انواع جک روغنی و کاربرد آن

انواع جک روغنی

جک های هیدرولیکی، دارای سه نوع می باشند:

یک طرفه ساده، یک طرفه ورودی و خروجی، دو طرفه

  • یک طرفه: قطر پیستون و دسته آن یک اندازه است و تنها یک ورودی برای داخل شدن و خروج روغن دارد
  • یک طرفه ورودی و خروجی: دسته پیستون کمتر از قطر پیستون می‌باشد و دارای دو محفظه جهت داخل شدن و خروج روغن دارد.
  • دو طرفه: قطر دسته پیستون کوچکتر از قطر پیستون می‌باشد و این امکان است که یک دسته پیستون یا دو دسته پیستون در دو طرف پیستون داشته باشد و دارای دو محفظه جهت ورود و خروج روغن دارد. این شکل جک به‌ صورت استوانه ای بادی در ظرفیت های متفاوت در بازار عرضه می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، انواع و مدل های گوناگونی از جک های روغنی در بازار ابزار ارائه می‌شود و هر کدام از آن‌ها قیمت های مختلفی دارند. این تفاوت قیمتی ممکن است کار شما را برای انتخاب جک مناسب کارتان سخت تر کند و به همین دلیل باید تلاش کنید تا از افراد متخصص و آشنا به این نوع دستگاه ها کمک بگیرید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *