آموزش ابزارآلات

آموزش نصب کولر آبی

تمامی مراحل کار با کولر آبی

با شروع فصل بهار و گرمای هوا، نصب کولرهای آبی شروع می شود و برای نصب آن هم سپری کردن یک سری مراحل لازم است.

اگر مراحل نصب کولر آبی را به ترتیب و اصولی و درست انجام دهید، به راحتی می توانید آن را نصب و راه اندازی و از باد خنک و لذت بخش آن استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم که این مراحل را به آسانی آموزش دهیم.

آموزش نحوه نصب کولر آبی

برای نصب و راه اندازی کولر آبی، ابتدا باید مرحله به مرحله کارها را انجام دهید و این مراحل برای نصب انواع مختلف برندهای کولر آبی به صورت یکسان می باشد و دقت داشته باشید که بی توجهی به این مراحل و کوتاهی در انجام آن ها، باعث بروز مشکلات در کولر آبی می شود. در ذیل این مراحل را بیان و شما را با مراحل نصب کولر آبی آشنا می کنیم:

انتخاب محل مناسب برای نصب کولر آبی

در هر خانه و یا محل کار، برای نصب هر کولر آبی، محل مناسبی در نظر گرفته شده است و این گزینه برای نصب کولر بسیار مهم می باشد و این محل اختصاص یافته باید کاملا تراز باشد و دیگر اینکه، دستگاه باید به صورتی نصب شود و قرار بگیرد که آب در یک سمت کولر جمع نشود، زیرا در کارکرد آن اختلال ایجاد می کند.

برای این کار بهتر است که کولر آبی بر روی پایه قرار گیرد و این کار باعث ثبات و ایستایی دستگاه در طول زمان می شود و این پایه باید به صورتی باشد که کولر حدود 30 سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

راه اندازی کولرهای آبی

راه اندازی کولرهای آبی در فصل گرما

نصب شاسی یا چهار پایه

دستگاه کولر آبی، تحت هیچ شرایطی نباید بر روی زمین قرار بگیرد و استفاده از چهارپایه ی استاندارد و مناسب برای تخلیه آب در مواقع سر ریز شدن و فاصله داشتن کولر از دهانه کانال توزیع هوا بسیار مهم و ضروری می باشد.

دقت داشته باشید که، محل قرارگیری چهار پایه دستگاه هم باید کاملا مسطح و هموار باشد، زیرا به تراز بودن و نصب اصولی کولر آبی کمک بسیار زیادی می کند و لرزش آن را در زمان کارکردن می گیرد.

شاسی طراحی شده هم، باید بسیار با کیفیت و مستحکم باشد و از متریال مرغوب ساخته شده باشد، تا بتواند دستگاه را در برابر عوامل محیطی و فرایندهای شیمیایی محفظت کند.

نصب برزنت کولر آبی

یکی دیگر از مراحل ابتدایی نصب کولر آبی، برزنت می باشد و دقت داشته باشید که قبل از اقدام به نصب برزنت باید از تراز بودن و رعایت فاصله ی مناسب دستگاه با دریچه ی خروجی کولر اطمینان داشته باشید.

برای نصب بهتر برزنت کولر، از بست های محکم و مخصوص استفاده کنید و سرتاسر کانال کولر را با پارچه برزنت پوشش دهید.

این کار باعث می شود که هوای خنک کاملا استفاده شود و هدر نرود و در نهایت می توانید با کمک چسب های مخصوص آن را به کانال و دهانه کولر اتصال دهید.

پمپ کولر آبی موتوژن

نصب سایبان مناسب بر روی کولر آبی

یکی از موارد دارای اهمیت برای نصب و راه اندازی کولر آبی، نصب سایبان می باشد و این کار از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند و خنک کنندگی دستگاه را ارتقاء می بخشد.

نصب سایبان، علاوه بر اینکه از هدر رفتن انرژی مفید دستگاه جلوگیری می کند، بلکه باعث افزایش طول عمر مفید قطعات و اجزای کولر می شود.

سایبان کولر های ابی

سایبان کولر های ابی برای جلوگیری از اتلاف انرژی

نصب آبریز کولر آبی

سرریز و یا آبریز معمولا در قسمت کف کولر آبی نصب می شود و این قطعه از سر ریز شدن آب در صورت زیاد شدن جلوگیری می کند و این اتصال از راه یک واشر مخصوص به سطح کف کولر اتصال پیدا می کند. مهره دیگر سر ریز از قسمت زیر دستگاه به آبریز نصب می گردد.

شناور کولر نیمه برنجی

نصب شناور کولر آبی

نصب شناور، یکی دیگر از مراحل نصب و راه اندازی کولر آبی می باشد و میزان آب موجود در دستگاه را تنظیم می کند و در ساختار شناورهای کولر از مهره ی برنجی، گلویی و یک مهره دیگر استفاده شده است و برای اتصال شناور به بدنه ی کولر آبی از مهره برنجی و واشر استفاده می شود و بعد از اتصال شناور به بدنه دستگاه، شیلنگ آب به آن متصل می شود.

شناور

شناور کولر های آبی

نصب کلیدهای کولر آبی

کلیدهای کولر آبی، با توجه به نوع و مدل دستگاه، دارای انواع چهار پل، سه پل و سوکتی می باشند و کلیدهای چهار پل به عنوان نسل جدید کلیدهای طراحی شده برای کولرهای آبی محسوب می شوند و معمولا دارای 6 پیچ با علامت های مختلف می باشد.

سیم کشی برق کولر آبی

پس از اینکه کلید ها نصب شد، نوبت به سیم کشی آن می شود و برای سیم کشی برق دستگاه دو سیم نول و فاز و یک کابل دارای 4 رشته سیم وجود دارد. از این 4 رشته ی سیم کولر، سه سیم برای دور تند موتور، الکتروموتور و الکتروپمپ و سیم چهارم برای نول در نظر گرفته شده است.

دقت داشته باشید که، برای متصل کردن سیم های برق باید متناسب با نقشه برق کولر آبی عمل کنید.

تسمه کولر

نصب پوشال و دریچه های کولر آبی

بعد از طی کردن مراحل بالا، حالا باید دریچه های توزیع هوا و پوشال را نصب کنید و نوع پوشال انتخابی باید با ظرفیت کولر آبی دارای همخوانی و تناسب باشد و برای انجام این کار ابتدا باید پوشال ها را خیس کنید و بعد در شبکه های مخصوص آن قرار دهید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که، برای جلوگیری از جدا شدن پوشال ها، به وسیله ی یک انبر دست، شبکه های سیمی آن را سفت کنید.

پوشال

پوشال کولر های آبی

تست نهایی کولر آبی

بعد از طی کردن مرحله به مرحله ی نصب و راه اندازی کولر آبی، و اطمینان از انجام درست و اصولی آن ها، حالا نوبت به تست نهایی آن رسیده است و برای انجام این کار ابتدا، پمپ را روشن کنید و بعد از روشن شدن وضعیت گردش آب را بررسی کنید. درب های کولر را ببندید و از خیس شدن پوشال ها اطمینان حاصل کنید.

سپس موتور را روشن و درستی انجام کارش را بررسی کنید. اجازه دهید کمی کار کند و پوشال ها خیس شوند، حالا نوبت به بررسی میزان خنکی کولر رسیده است.

با توجه به این مقاله و ذکر مرحله به مرحله ی نصب و راه اندازی کولر آبی، می توانید آن را نصب و راه اندازی کنید و حالا چنانچه با مشکلی مواجه هستید و پس از طی کردن موفق به نصب نشده اید، احتمالا با مشکلی روبه رو هستید و باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید لوازم یدکی کولر میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *