آموزش ابزارآلات

آموزش کار با مغار

آموزش کار با مغار

مغار یا اسکنه، یک ابزار بسیار مفید و کاربردی در صنعت نجاری می باشد و هر نجاری برای اینکه بتواند آثار هنری بسیار زیبا همراه با کیفیت بالایی خلق کند باید از این ابزار داشته باشد.

این ابزار بسیار قدیمی است و از گذشته تا به حال دارای تغییرات بسیار زیادی شده است و در مدل ها و کیفیت های متفاوت می توانید از بازار تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

در زمان استفاده از هر نوع ابزار اصطکاکی و برشی، ممکن است که دچار سایش و تیغه دارای مشکلات زیادی شود و یکی از عمده ترین این مشکلات کند شدن و یا ضربه خوردن و آسیب دیدن قسمت تیغه ی این ابزار می باشد.

در اثر مرور زمان و کار کردن تدریجی، مغارها دچار کندی و یا تغییر شکل می‌شوند و در بیشتر موارد می توان با داشتن مهارت کافی، آن ها را تیز کرد.

چگونه مغار را تیز کنیم

تیغه مغارهای نو و فابریک در زمان تولید در کارخانه به وسیله ی ماشین های پیشرفته و به صورت تخصصی تیز می شوند.

در صورت کند شدن، نیز به تخصصی جداگانه برای تیز شدن مجدد نیاز می باشد. برای تیز کردن باید به این نکته توجه داشته باشید که یک مغار تخت با یک مغار شفره یا مغار گلویی دارای تفاوت هایی در تیز کردن می باشد.

شیب و زاویه ی سر هر مدل مغار به صورت مختلف می باشد و به همین دلیل روش تیز کردن آن ها با هم فرق دارد.

در زمان تیز کردن و پرداخت آن، باید زاویه ی برشی که از قبل توسط کارخانه سازنده تنظیم شده است را دقت داشته باشید و اینکه تیز کردن مغار تنها برای نوک آن نیست و باید پشت تیغه را هم صاف و صیقلی کنید.

چگونه مغار را تیز کنیم

چگونه ابزار مغار را برای کار نجاری تیز کنیم

آماده کردن ابزارهای تیز کننده مغار

اولین مرحله برای تیز کردن مغار، داشتن تمام ابزارهای مناسب و لازم با توجه به شکل و کاربری می باشد و فقط با داشتن یک سنباده ی دستی و یا سنگ رومیزی برقی نمی توانید به درستی این کار را انجام دهید.

سنگ سنباده برای مغارهای برشی کاملا تخت، که فقط برای چوب است کفایت می کند و مغارهای مخصوص حکاکی و خراطی و ظریف کاری، به پرداخت دقیق‌تر و عمیق‌تری نیاز دارند.

همه ی مغارها دارای تیغه ی تخت نمی باشند و هر مغاری را تنها با چرخ سنباده و یا سنگ سنباده برقی نمی توان تیز کرد.

در واقع برای تیز کردن مغار باید مجموعه‌ ای از ساینده ‌ها مانند: سنگ سنباده برقی یا دستی، سنگ الماس یا سنگ سیلیکونی همراه با درجه ی زبری متفاوت را داشته باشید و سنگ نفت برای مرطوب کردن سطح به روغن و دومی به آب نیاز دارد.

وسایلی مانند: سنباده ی کاغذی کوچک و بزرگ نرم و سخت مرطوب و خشک و یا سنباده پوست با درجه ی زبری های متفاوت از گریت 250 به بالا، گیره نگه دارنده مغار، پارچه فیبری، صفحه کنفی یا پارچه چرمی، مایع روان کننده و لغزنده مثل روغن یا آب مخصوص سطح تیغه مغار، ابزارهای تشخیصی مثل ذره بین، چراغ با نور متمرکز و … هم برای تیز کردن بهتر مغار نیاز می باشد.

آماده کردن ابزارهای تیز کننده مغار

ابزار هایی که با می توانیم مغار را به تیز ترین حالت ممکن برسانیم

تیز کردن مغار در روش کلاسیک

در روش تیز کردن مغار به صورت کلاسیک و پیشرفته، به وسایل مخصوصی که در بازار وجود دارند و به نام گیره تیز کن مغار هم می گویند، نیاز می باشد و این ابزارها گیره‌هایی با فک‌های شیب دار است و مغار را تا وقتی کاربر بخواهد نوک برنده مغار را تیز کند در یک شیب دقیق در فک نگه می دارد.

گیره مغارهای تخت هم، دارای شیب استاندارد 25 درجه، 30 درجه و … با بسته شدن به سر مغار و استفاده از شابلون، می‌توانید کار تنظیم شیب را حین عملیات تیز کاری به سادگی انجام دهید، زیرا این ابزار از به هم ریختن زاویه فابریکی لبه جلوگیری می کند.

آگاهی از فاکتورهای تیز بودن مغار

قبل از شروع کار برای تیز کردن یک مغار، باید معیارهای تیز بودن را بدانید، زیرا با توجه به شکل نوک و کاربری آن تغییر می‌کند ولی در بسیاری از مغارها این موارد مشترک است:

  • تخت بودن پشت تیغه: سطح پشتی یک تیغ مغار، محل برش آن نمی باشد و باید به صورت تخت بدون انحراف، برآمدگی و … باشد و به همین دلیل باید پشت تیغه ی مغار نو و تازه از بسته بندی درآمده را هم چک کنید و باید صیقل داشته باشد.
  • سطح برشی تیغه: کل سطح مخروطی سر مغار باید با تمام امتداد لبه ی پشتی ارتباط مستقیمی برقرار کند و به صورتی باشد که شعاع تقاطعی صفر بسازد. نقطه ی ناهموار، برجستگی و خمیدگی نداشته باشد.
  • بررسی کلی: بعد از پروسه تیز کردن، سر و لبه ی برشی نوک مغار پولیش می شود و تمام ایرادات قبلی از بین می رود.
  • میزان تیز بودن مغار: یک مغار تیز، باید بتواند با یک ضربه ی دست و یا یک ضربه ی نرم چکش، یک لایه از چوب را در تمام سطح نوک و لبه ی تیز خود بدون هیچ ایراد و پرتی، بدون خورده و ناهمواری و بدون هیچ ردی بردارد.
آگاهی از فاکتورهای تیز بودن مغار

چگونه از تیز بودن مغار خود آگاه شویم

 نحوه ی استفاده از مغار

  • در صورتی که سطح مورد نظر، دارای گره ی چوب می باشد باید از پتک و یا چکش برای اعمال فشار استفاده کنید. در ابتدا ضربه را آرام بزنید و در صورت نیاز فشار بیشتری اعمال کنید.
  • اسکنه را به صورت اریب بر روی چوب قرار دهید و با دست دارای تسلط بیشتر مغار را در دست بگیرید و به وسیله ی دست دیگر آن را هدایت کنید.
  • زاویه مغار باید با توجه به برش چوب تنظیم شود و آن را به سمت بالا بچرخانید تا چوب خرد شده جدا شود.
  • برای جدا کردن قسمتی از چوب، باید از اره کمک بگیرید و یا از مغار به صورت عمودی استفاده کنید و چوب را در جهت بافت آن ببرید.
  • پس از تمام شدن کار حتما مغار را به خوبی تمیز، تیز و مقداری روغن به آن بزنید زیرا این کار باعث می شود از زنگ زدگی محافظت شود.

نحوه کار با مغارهای مختلف فرق دارد و کار کردن با هر مدل متفاوت می باشد، ولی زاویه ی درست در همه ی مغارها به صورت مورب می باشد و در این حالت کار برداشت لایه به تدریج انجام می‌شود. زاویه و میزان این فشار، با توجه به نوع کار و عمق لایه برداری کم و زیاد می‌شود.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *