آموزش ابزارآلات

معرفی انواع بیل و بیلچه

معرفی انواع بیل و بیلچه

کشاورزی و باغبانی، از فعالیت های بسیار مهم اقتصادی در ایران و جهان هستند و بیل یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزار لازم برای کشاورزی و باغبانی است. بیل و بیلچه، از ابزارهای بسیار کاربردی برای کندن علف های هرز، حفاری و جابه جایی موادی مانند خاک، برف، شن، ماسه و آسفالت هستند و در ساخت و ساز، باغبانی و کشاورزی هستند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

بیلچه، تقریبا شبیه به بیل است، ولی اندازه ی کوچک تری دارد و برای انتقال کود، کاشت گل و گیاه در خانه، باغ و باغچه هایی با مقیاس پایین استفاده می شود.

اجزاء تشکیل دهنده بیل و بیلچه

این دو ابزار کاربردی از سه قسمت دسته، صفحه بیل و گلویی تشکیل شده است و جنس دسته ی آن ها معمولا چوبی و یا فلزی است و دسته ها به علت فشاری که تحمل می کنند، ممکن است دارای عمر کوتاه تری نسبت به سایر اعضاء آن داشته باشند. به همین دلیل است که دارای قابلیت تعویض هستند. دیگر اینکه، صفحه ی بیل از جنس فلز مرغوب ساخته می شود و دارای یک گلویی برای سوار کردن دسته است.

اجزاء تشکیل دهنده بیل و بیلچه

اجزاء تشکیل دهنده بیل و بیلچه از نظر کیفیت

بیلچه

بیلچه، یک بیل کوچک است که دسته ای کوتاه دارد و برای کارهای سبک و کوچک مربوط به باغبانی مانند جا به جایی خاک گلدان ها، بیرون کشیدن علف ها و ریشه های هرز، کاشت بذر و کاشت گیاه داخل گلدان و باغچه مرد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل است که معمولا آن را به شکلی نوک تیز می سازند.

این محصول، در کارهای سبک ساختمانی هم استفاده می شود، ولی بیشترین کاربرد آن مصارف باغبانی و ترکیب کود و خاک برای گیاهان است. دارای دو نوع تاشونده و ساده همراه با کاربرد یکسان است و تنها تفاوت آن ها برای حمل و نقل و اشغال کردن فضا است.

جنس تیغه این ابزار، معمولا فلزی و در برخی موارد، پلاستیکی است و دسته ای فلزی، پلاستیکی یا چوبی و حتی فایبر گلاس دارد و در این بین، فلز دوام بیشتر و فایبر گلاس کیفیت و وزن کمتری دارد.

انواع بیل و بیلچه

بیل و بیلچه با توجه به کاربرد فراوانی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

بیل باغبانی نوک تیز

این مدل، معمولی ترین نوع بیل است و دارای بیشترین استفاده می باشد و با توجه به نوع طراحی که دارد، برای کندن خاک های معمولی و یا حتی سفت و پر از سنگ مناسب است و ویژگی آن را بیان می کنیم:

  • دارای نوک تیز است و این نوک تیز باعث شده است که بیل به راحتی در خاک وارد شود.
  • دسته و صفحه ی این نوع بیل، در یک راستا قرار دارد و عدم انحراف و زاویه ی میان آن ها باعث سهولت کار شده است و در صورت وجود زاویه، فرد مجبور است در زمان بیرون آوردن خاک بدن و زانوی خود را خم کند.
بیل باغبانی نوک تیز

بیل باغبانی نوک تیز برای خاک های سفت و در اوردن ریشه گیاهان

بیل نوک گرد

این نوع برخلاف مدل قبلی، دارای سری گرد است و برای جا به جایی خاک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بیل ترانشه

این مدل، دارای تیغه ی تیز و لبه های کاملا تخت است و برای حفاری گودال ها، کندن کانال لوله های آبیاری، کوددهی و حذف ریشه گیاهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بیل زهکشی

این مدل، دارای تیغه ی باریک، نازک و نوک تیز است و برای زهکشی، کود دهی و همچنین کندن خاک برای کاشت نهال و گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

بیل پارویی

این مدل بیل، دارای سری به شکل پارو است و با توجه به نوک صافی که دارد، برای کندن زمین مورد استفاده قرار نمی گیرد و بهترین و کاربردی ترین وسیله برای جابه جایی موادی مانند خاک، سنگ و برف روبی محسوب می شود.

بیل لبه

این مدل بیل، ظاهری خاص و نیم هلالی شکل دارد و برای جدا کردن قسمت های مختلف زمین و کرت بندی مورد استفاده قرار می گیرد و برای کندن و یا حمل خاک طراحی نشده و برای این گزینه کاربردی ندارند.

بیل چاله کنی

این مدل بیل، به این صورت است که دو بیل به طور موازی روبروی یکدیگر قرار گرفته اند و با پیچ، بست و یا لولا به هم متصل شده اند و برای کندن چاله های عمیق ستونی ولی کم عرض مورد استفاده قرار می گیرند.

بیل چاله کنی

بیل چاله کنی و بیل های بزرگ

بیل گلو بلند

بیل ها، دارای دسته ی کوتاه و یا بلند هستند و متناسب با آن گلویی صفحه ی بیل نیز متغیر می باشد. این مدل دارای دسته ای بلند است.

بیلچه و کنگ تاشو

این نوع بیلچه، دارای کاربردهای مختلفی است و در ذیل آن ها را بیان می کینم:

  • برای کندن چاله، گودال و زیر و رو کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به عنوان کلنگ برای حفاری زمین استفاده می شود.
  • از قطب نمای کوچک انتهای دسته آن برای جهت یابی استفاده می شود.
  • دارای لبه های دندانه شکل است و به عنوان اره برای بریدن شاخه درختان و طناب های کنفی استفاده می شود.
  • برای کمپ های مسافرتی دارای کاربرد بسیار زیادی است و به جار درب بازکن عمل می کند.
  • دارای قابلیت تا شوندگی است و به راحتی و با اشغال کمتری فضا در کوله و یا خودرو قرار می گیرد.

بیلچه دستی

بیلچه ها، با توجه به کاربردشان دارای انواع مختلف نوک تیز، نوک گرد، زاویه دار و یا صاف هستند و برای کندن بوته ها، علف های هرز، کاشت گیاه در باغچه، گلدان و کندن خاک در محدوده کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. بیلچه باغبانی دو نوع از وسایل باغبانی پرکاربرد هستند و برای جا به جا کردن خاک، شخم زدن و کود دادن داخل خاک، از بین بردن علف های هرز داخل خاک و کندن چاله های کوچک برای کاشت بذر و گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، بیل و بیلچه، ابزاری هستند که برای پر کردن زمین و گودال، جابه جایی و بلند کردن مواد مختلف به صورت توده ای و انباشته مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به کاربردشان، دارای انواع مختلف هستند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *