آموزش ابزارآلات

باتری لیتیوم یا کادیوم

باتری لیتیوم یا کادیوم

در گذشته و برای سالیان دراز، باتری های نیکل کادمیوم، برای تامین انرژی حرف اول را می زدند و هیچ رقیبی در این زمینه نداشند.

اما در سال های اخیر با توجه به پیشرفت غیر قابل توقف علم شیمی و الکترونیک باتری های لیتیوم یونی تولید شده اند و دارای عملکرد بسیار عالی تری نسبت به باتری های نیکل کادمیوم می باشند.

با توجه به پیشرفت بسیار زیادی که در صنعت الکترونیک انجام شده است، ابزار بدون سیم در بسیاری از پروژه های ما و افراد حرفه ای انتخاب اول شده است.

باتری های لیتیوم یون نسبت به باتری های نیکل کادمیوم، دارای اندازه کوچک تری می باشند و با توجه به ایمن بودن برای محیط زیست، نیاز به تعمیر کمتری هم دارند. در واقع از نظر ترکیبات شیمیایی، تاثیر زیست محیطی، کاربردها و هزینه متفاوت هستند.

معمولاً باتری های لیتیوم، کوچک تر، سبک تر و گران تر از باتری های کادیوم هستند و تقریباً دارای تخلیه ی شارژ نمی باشند و ماه ها بدون از دست دادن شارژ، مورد استفاده قرار می گیرند.

این دو باتری، توان بیشتری نسبت به دیگری ارائه نمی دهند و یک باتری 18 ولت لیتیوم یون در مقایسه با یک باتری 18 ولتی کادیوم، به یک میزان پتانسیل برای تولید توان دارند.

این نوع از باتری ها دارای تلفات انرژی بسیار کمتر، عدم نیاز به تعمیر، کوچکتر و سبک تر از باتری های نیکل کادمیوم هستند.

باتری های نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کادمیوم، نقطه ای را که در چرخه شارژ، شارژ مجدد آغاز شد، به یاد می آورند و این موضوع باعث می شود که در استفاده های بعدی، ولتاژ در آن نقطه افت کند، به صورتی که تخلیه شارژ صورت گرفته باشد.

به همین دلیل است که بهتر است باتری کادیوم را قبل از شارژ مجدد، تا انتها تخلیه کنید. با استفاده از این روش، قبل از اینکه ظرفیت از بین برود، باتری نیکل کادمیوم می تواند بیش از 1000 چرخه دوام بیاورد.

باتری های لیتیوم یون

باتری های لیتوم یون، نگهداری کمتری نیاز دارند و در مقابله با اثر حافظه مقاومت و گستره وسیع تری از دماها را تحمل می کنند.

ظریف بودن آن هم یکی از ایراد های آن می باشد و به مدار محافظ برای کار کردن با ایمنی نیاز دارند.

باتری لیتوم ممکن است که ولتاژ بیشتری همراه با هزینه ی بسیار بیشتری را تحمل کند، ولی هر دو باتری تقریباً به تعداد یکسانی چرخه کار می کنند.

با توجه به عملکرد یکسان این دو باتری، انتخاب میان باتری های لیتیوم یون و نیکل کادمیوم به اختلاف های بسیار ساده ای بستگی دارد و انتخاب میان سبک تر بودن، دوام بیشتر و گران تر بودن، یا سنگین تر، پر مصرف تر و ارزان تر بودن به شما بستگی دارد.

این دو نوع باتری، با توجه به پیشرفت علم الکترونیک و پیچیده تر شدن پروژه های صنعتی، در وسایل بی سیم مانند گوشی موبایل، لب تاب، دریل شارژی و … مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان اولویت اول حرفه ای ها و حتی آماتور ها در صنعت استفاده می شود.

باتری های لیتیوم یون

باتری های لیتیوم یون کاربرد آن

ویژگی های باتری لیتیوم و کادیوم

باتری های لیتیوم یون دارای حجم و وزن کمتری، ولی قیمت بالاتری نسبت به باتری های کادمیومی می باشند، دارای حالت تخلیه بار نیستند و با یک بار شارژ می توانید برای مدت های بسیار زیادی در حالت شارژ شده آن را باقی نگه دارید و آماده ی تامین انرژی هستند.

هر دو نوع باتری، یک اندازه قدرت برای تامین ولتاژ و جریان دارند و در واقع یک باتری ۱۲ ولت لیتیومی و یک باتری ۱۲ ولتی نیکل کادمیومی دارای یک اندازه پتانسیل تامین انرژی هستند.

فقط، مدت زمان تامین این انرژی کاملا مربوطه به نوع ابزار شما و ساختار موتور مورد استفاده بستگی دارد.

باتری های نیکل کادمیوم دارای حالت اثر حافظه می باشند و این بدان معناست که در صورتی که باتری ها، در اواسط زمان شارژ دهی خود زیاد استفاده شوند و مجددا شارژ شوند در اواسط کار دارای حالتی مانند افت ولتاژ می شوند و ضعیف به نظر می رسند، برای همین دلیل است که باید تا آخر تخلیه شوند و مجددا تا انتهای ظرفیت خود شارژ کامل شوند.

در باتری های لیتیوم یونی دیگر این مشکل وجود ندارد و چرخه شارژ و دشارژ در این باتری ها تقریبا تا ۱۰۰۰ بار به خوبی انجام می شود.

مزیت باتری های لیتیوم

باتری های لیتیومی دارای مزایای زیر می باشند.

تخلیه خود به خودی شارژ در آن بسیار محدود است

این باتری ها، سطح شارژ خود را تا مدت زمان های طولانی نگه می دارند و این یک مزیت بزرگ نسبت به باتری کادمیوم که در آن تخلیه خود به خودی شارژ وجود دارد، می باشد.

وزن کمتری دارد

این باتری سبک تر و کوچک تر از نوع کادمیوم است و به همین دلیل کاربران به راحتی از آن استفاده می کنند و دارای قابلیت استفاده در وسایل کوچک الکترونیکی را دارد.

قابلیت شارژ مجدد به دفعات بسیار بالا را دارد

این باتری ها می توانند در حدود دو برابر بیشتر از باتری کادمیوم شارژ مجدد شود و تقریبا 2000 بار شارژ مجدد می شوند، ولی باتری کادمیوم حدود 800 تا 1000 بار قابلیت شارژ مجدد را دارد.

مزیت باتری های لیتیوم

مزیت باتری های لیتیوم

بزرگترین مزایای باتری کادمیوم

باتری های کادیوم مزیت های زیر را دارا می باشند.

تکنولوژی آن شناخته شده است

باتری های کادمیوم در حدود 10 تا 15 سال است که شناخته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل است که تکنولوژی تولید آن بسیار قوی و پیشرفته است.

بدون قطعات الکترونیکی درونی

این باتری ها دارای قطعات الکترونیکی درونی نمی باشند و جریان الکتریکی بالا، دما و تخلیه شارژ را می توانند تحمل کنند و قطعات الکترونیکی درونی، باتری را در شرایط سخت خاموش می کنند و می تواند کاربر را دچار مشکل کند.

مقاوم

این باتری ها بسیار مقاوم و سخت هستند و در شرایط دشوار مانند دما و جریان برق بسیار بالا، کارایی خود را حفظ می کنند و در ابزار بزرگ تر مانند: اره برقی و دریل های بزرگ که جریان برق بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

بزرگترین مزایای باتری کادمیوم

بزرگترین مزایای باتری کادمیوم

ویژگی های هر دو نوع باتری لیتیوم و کادیوم

  • کاربرانی که در مکان های سردسیر یا گرمسیر زندگی می کنند، بیشتر از باتری کادمیوم استفاده می کنند، زیرا تحت تاثیر دماهای شدید قرار نمی گیرد.
  • سیستم های کادمیوم ارزان تر و پایدارتر هستند و در صنعت ابزار شارژی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • باتری لیتیوم تاثیر زیادی در ارگونومی ابزار شارژی دارد.
  • باتری های لیتیوم به دلیل وزن سبک و اندازه کوچک در دریل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله باتری های لیتیوم و کادیوم را معرفی کردیم و با توجه به نوع شرایط مورد استفاده مانند بودجه، نیاز و کاربرد و شرایط آب و هوایی می توانید یکی از این دو نوع باتری را انتخاب و تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *