آموزش ابزارآلات

معرفی دریل ستونی و کاربرد آن

دریل ستونی

دریل ستونی و یا دریل پایه دار، جزء گروه دریل های بزرگ می باشد و برای سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف چوبی، پلاستیکی، فلزی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در سوراخ کاری های بزرگ، با دریل‌ها ممکن است که مسیر دچار تغییر شود و دقیق نباشد و برای جلوگیری از این مشکل و انجام سوراخ‌ های دقیق بر روی میز کار دستگاه‌ های نسبتا بزرگی ساخته شده است و با فشار و تمرکز بالایی حفره را بر روی سطوح مختلف ایجاد می کنند.

این دستگاه، از پایه ی نگه دارنده، میله و ستون مرکزی، میز کار، جعبه دنده و یا گیربکس، سه نظام و چند عضو کوچک و بزرگ دیگر تشکیل شده است و درسازهای کوچک و بزرگ با کاربردهای متفاوت در بازار ارائه می شوند، ولی مکانیزم کاری همه ی آن ها به صورت فشاری و شبیه به هم می باشد.

هدف اصلی کار با این دریل ها، انجام کار سوراخ زنی دقیق در تمام قطعات بدون درگیری و مشکلات نگه داشتن قطعه توسط کاربر و یا نگه داشتن خود دستگاه دریل می باشد و برای انجام این کار، قطعه ی مورد نظر بعد از قرارگیری بر روی میز کار به وسیله ی گیره ثابت می‌شود و بعد با حرکت محور عمودی، سه نظام دستگاه دریل که به وسیله استاد کار بالا و پایین می رود و عمل سوراخ زدن انجام می شود، دقت داشته باشید که سرعت چرخش و سوراخ کاری نیز کاملا قابل تنظیم می باشد.

آشنایی با دریل ستونی

کار کردن با این دریل ها برای تمامی افراد مناسب نمی باشد و برای انجام تعمیرات جزئی در منزل مناسب نمی باشد و ضرورتی برای خرید ندارد.

این نوع دریل ستونی، برای پخ کردن، خزینه زنی و سوراخ کاری برای انجام کارهایی که به دقت بالایی نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

یک دریل ستونی ثابت، دارای قیمت بالایی می باشد و وزن سنگینی هم دارد و می تواند فضای زیادی را اشغال کند و به همین دلیل باید در صورت نیاز آن را خریداری کنید.

آشنایی با دریل ستونی

آشنایی با دریل ستونی در کار صنعتی

کاربردهای دریل ستونی

این دستگاه، برای ایجاد سوراخ هایی دقیق در فلزات و چوب مورد استفاده قرار می گیرد و به دو صورت زمینی و رومیزی برای سوراخ کاری فلز، چوب و پلاستیک در بازار ارائه می شود و دارای امکان ایجاد سوراخ هایی با قطر متفاوت به کمک مته های مختلف می باشد.

نحوه کار دریل ستونی

این دریل به صورتی طراحی شده است، که عملکرد حرکتی آن بر پایه ی یک مکانیزم چرخشی به اسم اسپیندل می باشد.

در این دستگاه، مته بر روی سه نظام در انتهای اسپیندل قرار می گیرد و کنترل حرکت آن در راستای عمودی به وسیله یک دسته ی دوار انجام می شود.

این مکانیزم، باعث ایجاد سوراخ کاری دقیق می شود و همه ی این دریل های ستونی به مکانیزم توقف مجهز می باشند و به کمک آن سوراخ کاری با عمق ثابت را انجام می دهند.

توان دستگاه

توان بالاتر در این نوع دریل ها، باعث قدرت بیشتر و انجام کار با انواع مواد می باشد و برای انجام سوراخ کاری های مختلف، باید توان دستگاه را بررسی کنید و تقریبا توان این دستگاه ها از 300 تا 400 وات می باشد.

سایز دریل های ستونی

سایزبندی و قدرت این دریل های ستونی، به سایز سه نظام آن بستگی دارد و هر چقدر سایز سه نظام بالاتر باشد، قدرت موتور و ارتفاع آن هم بیشتر می‌ شود.

سرعت دستگاه و تاثیرات آن

در این دریل ها، زمانی که تسمه در فولی های بخش فوقانی دستگاه جابه جا بشود، سرعت آن ها هم بالا می ‌رود و از آنجایی که این دریل ها با سرعت های متفاوتی کار می ‌کنند، کارایی آن ها مختلف می باشد و بر این اساس دریل های بزرگ تر و صنعتی تر دارای سرعت بیشتری می باشند.

سرعت دستگاه دریل ستونی

سرعت دستگاه دریل ستونی و تاثیرات آن در کار

تنظیمات میز و محل دقیق ایجاد سوراخ

دقت داشته باشید که این وسیله، بر روی میز کار قرار می گیرد و احتمال بالا و پایین شدن آن در زمان کار کردن زیاد می باشد و ممکن است که از طرفین تا زاویه ی 45 درجه کج شود. به همین دلیل امکان دریل کاری در تمامی زوایا برای کاربران ممکن می شود و بعضی از مدل ها به چراغ ال ای دی و یا راهنمای لیزری هم مجهز می باشند و باعث می شود که محل ایجاد سوراخ به خوبی مشخص شود.

انوع دریل ستونی

دریل های ستونی، به صورت ساده و صنعتی هستند و دارای انواع دریل ستونی دستی و دریل ستونی اتوماتیک می باشند و البته به گروه دیگری هم بر اساس کوچک و بزرگ بودن ابعاد کلی دستگاه مانند: دریل ستونی ظریف و مینیاتوری، دریل ستونی حساس به قطعه، دریل ستونی متوسط، بزرگ و …تقسیم می شوند و نوع گیربکس و نحوه ی تنظیمات و شکل چرخش کله گی و کارگیر بسیار مهم می باشد و دقت داشته باشید که سیستم کاری تمام دریل‌های پایه دار تقریبا مشابه می باشد و به صورت استاندارد و عمده انواع دریل ستونی به دو بخش اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

دریل ستونی رومیزی

بیشترین، پر مصرف ترین و محبوب ترین مدل این دریل ها، نوع ستونی رومیزی می باشد و برای نصب روی میز کاری مناسب می باشد و البته که امکان جا به جایی آن وجود دارد و در بسیاری از کارگاه‌های فلزی، نجاری، شیشه و … در تعمیرگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک و بزرگ وسایل و لوازم عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دریل دارای ابعاد کوچک تر، وزن کمتر و قدرت سوراخ کاری پایین تری نسبت به دریل ثابت می باشد و هم امکان نصب با پیچ و مهره روی میز و هم امکان انتقال به مکان‌های مختلف سطح کار را دارد.

جعبه دنده ی این گروه به صورت تسمه ای و گیربکسی ساخته می‌شود و سایز سه نظام آن ها در بیشترین مقدار از 16 میلی متر تجاوز نمی‌کند و دارای توان تا حدود 700-800 وات می باشند و برای تمام کارهای سوراخ کاری سبک و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی مدل‌های نوع رومیزی که به آن دریل ستونی حساس و یا مینیاتوری هم می گویند، برای انجام کار بر روی شیشه، پلاستیک، کیت الکترونیکی و قطعات کاری را ظریف ‌تر برای خزینه‌ های کوچک و سوراخ‌ه ای خیلی دقیق نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

دریل ستونی مدل رومیزی

دریل ستونی مدل رومیزی برای دقت بالا در کار

دریل ستونی ثابت

گروه دیگری از این دریل ها، دریل ستونی زمینی و یا ثابت می باشد و برخلاف نوع رومیزی، به دلیل وزن بالایی که دارند دارای قابلیت جا به جایی راحتی نمی باشند و برای سوراخ کاری پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز سه نظام آن ها به 32 میلی متر هم می‌رسد و دارای کاربری بسیار متنوعی هستند و با توجه به نداشتن محدودیت در قدرت، توانایی ایجاد سوراخ با مته‌های چوب، فلز، برگی، گردبر، گازور، خزینه و … برای اجسام، ورق‌ها و الوارهای ضخیم را دارند.

دریل چکشی 650 وات

اجزای دریل ستونی

بعد از شناخت انواع دریل، بهتر است که با قطعات عمومی و خاص بکار رفته در این دریل هم آشنا شوید و البته که ممکن است تعدادی از این اجزا در برخی دریل‌های عمودی و ایستاده وجود نداشته باشد و یا تغییر شکل دهد.

مخصوصا به دلیل هوشمندتر شدن این دریل ها، در مدل‌های جدید و پیشرفته ی امروزی این قطعات دچار تغییر می شوند. در ذیل نام قطعات به کار رفته در ساخت این دریل ها را بیان می کنیم:

  • اهرم
  • اسپیندل
  • کله گی (کلگی)
  • تسمه
  • عمق سنج
  • سه نظام دریل ستونی
  • میز کار
  • پایه و بدنه (پایه دریل ستونی)

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار برقی و شارژی میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *