آموزش ابزارآلات

دریل سرکج چیست

دریل سرکج چیست

دریل کاری، در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و برای برخی از این مکان ها مانند یک منطقه ی دور از دسترس که امکان استفاده از دریل‌های معمولی نمی باشد باید از دریل مخصوصی به نام دریل سرکج استفاده کنید. به وسیله ی این دریل می توانید، در مناطق دور از دسترس و فضای تنگ، حفاری و سوراخ کاری را به‌ راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

این دریل، یک نوع دریل دسته‌ بلند است و دارای سری بسیار کوتاهی می باشد و در سری این دریل تنها سه ‌نظام قرار داده شده تا شما بتوانید مته را به آن متصل کنید. سری دارای زاویه 90 درجه است و شما می توانید بدون نیاز به چرخ دست یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، سوراخ کاری در نقاط تنگ و دور از دسترس را با دقت انجام دهید.

گیره ‌ای برای ثابت کردن آن بر روی زمین، در انتهای این دریل ها قرار دارد و کفی آن‌ها به صورت مسطح است و می توانید آن را بر روی زمین قرار داد. به همین دلیل است که در طول کار زمین به ‌عنوان تکیه‌گاه دریل عمل می کند و بخش زیادی از نیروی مخالف آن را خنثی می کند و در نهایت، بدون نیاز به مصرف نیروی زیاد می‌توانید دریل را کنترل کنید.

کاربردهای مختلف دریل سرکج

در واقع، دریل سرکج ترکیبی از یک دریل دستی معمولی و پیچ‌گوشتی برقی است و علاوه بر قابلیت سوراخ‌ کاری، می تواید پیچ ها را باز و بسته کنید و سوراخ‌ کاری و حفاری در، مورد استفاده قرار می گیرد. دارای ساختار خاصی می باشد و این ساختار باعث شده است که، بدون احساس خستگی در دستان خود یا نیاز به قرار گرفتن در موقعیتی خاص، کارتان را با تسلط کافی انجام دهید.

این دریل، برای نجاران و لوله ‌کش‌ها بسیار پرکاربرد است و برای محکم کردن قطعاتی که دسترسی به آن ها دشوار است مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل تسلط کافی در زمان در دست گرفتن دریل برای کار در ارتفاع هم مناسب است. در کل، دریل سرکج برای هر مکان با دسترسی دشوار استفاده می شود.

کاربردهای مختلف دریل سرکج

کاربردهای مختلف دریل سرکج و عملکرد آن

فاکتورهای مورد توجه در زمان انتخاب دریل سر کج

برای انتخاب و خرید دریل سر کج، باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید و در ذیل تعدادی از این پارامترهای مهم را بیان می کنیم:

منبع تغذیه

دریل سرکج، دارای دو منبع تغذیه ی برقی و شارژی است و یکی از مهم‌ ترین پارامترهای انتخاب می باشد و این انتخاب باید با توجه به محیط مورد استفاده از این دریل باشد و اگر در محل مورد استفاده، باید دریل را به این ‌طرف و آن‌ طرف ببرید و در صورت عدم دسترسی به برق، باید نوع شارژی آن را انتخاب کنید و برای استفاده در کارگاه و یا ساختمان های برق کشی شده بهتر است نوع برقی را انتخاب کنید.

سرعت

با توجه به اینکه، سرعت انجام کار تا حد زیادی به سرعت دریل مربوط می‌شود، همیشه سرعت بالا یک نقطه ی قوت برای دریل محسوب نمی باشد. برای دانستن مزیت کنترل سرعت در دریل سرکج باید متوجه باشید که این قابلیت به افزایش تسلط بر روی کار و بهبود نتیجه آن کمک زیادی می‌کند. این ویژگی باعث می شود که، متناسب با سختی سطح و تجربه کاری خود سرعت را تنظیم کنید تا دستگاه و افراد آسیبی نبینند.

قدرت دریل

دریل سرکج برای سوراخ‌ کاری انواع سطوح با جنس‌های مختلف استفاده می شود و به همین دلیل است که، با توان و قدرت های متفاوت در بازار ارائه می شوند و این قدرت با واحد وات مشخص می شد و نوع کاربری آن را تعیین می کند. هرچه این توان بالاتر باشد، قدرت موتور هم بالاتر است و می توانید از آن برای سوراخ‌ کاری سطوح بتنی، سنگی و حتی فلزی نیز استفاده کنید. هرچه این توان پایین تر باشد، برای سوراخ‌ کاری‌های سبک مانند سطوح چوبی یا پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

قدرت دریل

قدرت دریل در بازدهی آن

سه ‌نظام

سه ‌نظام، یکی از بخش های مهم در دیل است و سه نظام در این قسمت قرار می گیرد و نیرو را به مته وارد می‌کند. این قسمت به صورت دو نوع آچاری یا اتوماتیک باز و بسته می شود. اگر ایمنی برای شما اهمیت بالایی دارد و برای تعویض مته به صورت دستی مشکلی ندارید، بهتر است که از نوع آچاری استفاده کنید و برای انجام کارها در مدت زمان کوتاه، توصیه ی ما به شما از نوع سه نظام اتوماتیک است.

گشتاور موتور

گشتاور در این نوع از دریل های، نشان‌دهنده سرعت گردش موتور است و بر روی توان سوراخ‌ کاری آن تاثیر مستقیم می گذارد. بیشتر دریل های موجود در بازار هم، گشتاور ثابت دارند و به همین دلیل برای سوراخ‌ کاری سطوح با مقاومت مشخصی مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از انواع این دریل ها هم، امکان تنظیم گشتاور نیز وجود دارد و می‌توانید آن را با توجه به سختی سطح، تنظیم کنید، مثلا برای سوراخ‌ کاری سطوح آجری، گشتاور باید بر روی بالاترین حد تنظیم و برای سطوح چوبی و پلاستیکی از گشتاور کمتر استفاده کنید.

وجود دکمه قفل

اگر، کار شما با این دریل ها برای مدت زمان طولانی است و باید به ‌صورت دائم و بدون نیاز به فشردن دکمه پاور آن را روشن نگه دارید، برای شما دکمه ی قفل خیلی مهم است و باعث ثابت نگه داشتن دریل در وضعیت مشخص و روشن نگه داشتن آن، می شود. با توجه به این ویژگی می توانید مدت زمان طولانی به صورت مدام، بدون احساس خستگی در دستان و انگشتان خود با این وسیله کار کنید.

وجود دکمه قفل

وجود دکمه قفل و طراحی بدنه

طراحی دریل

راحتی در استفاده از دریل سرکج، یکی از پارامترهای انتخاب آن است و این ویژگی تا حد زیادی به شیوه ی طراحی ساختار آن و در نظر گرفتن اصول استاندارد مرتبط است. طراحی باید به صورت ارگونومیک، باشد تا بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید و به همه ی بخش‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، دریل سرکج ابزاری کاربردی برای افرادی که در محیط‌ های باریک و تنگ کار می‌کنند، است و این ابزار به دلیل ساختار خاصی که دارد، امکان حفاری در مکان‌های دور از دسترس را فراهم می کند و سرعت کار را به حد قابل‌ توجهی بالا می‌برد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *