آموزش ابزارآلات

دستورالعمل استفاده از ابزار برقی

دستورالعمل استفاده از ابزار برقی

کار کردن با ابزار برقی، به دقت خاصی نیاز دارد و در صورت عدم عایت یک سری از نکات ایمنی ممکن است که خطر آفرین هم باشد. هر ابزار برای انجام خاص خاصی طراحی شده اند و استفاده از ابزار نامناسب، ممکن است که هزینه ها را کاهش دهد، ولی در طولانی مدت کیفیت اولیه را از دست می دهد و به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا می کند. مطالعه ی دستورالعمل هر ابزار برقی بسیار مهم است و ممکن است که کمی کسل کننده باشد، ولی به قیمت امنیت جانی کاربران تمام می شود.

خصوصیات و شیوه کاربری هر کدام کاملا متفاوت می باشد و در مدل های برقی و شارژی ممکن است دستورالعمل های ایمنی متفاوت باشد. خواندن دستورالعمل فقط چند دقیقه زمان می برد و می تواند از بسیاری از خسارت ها جلوگیری کند. قبل از استفاده از ابزار برقی باید نکات مهمی را رعایت کنید و در این مقاله تمام این نکات مهم را بیان می کنیم:

استفاده از پوشش مناسب

کاربران قبل از استفاده از ابزارهای برقی، باید به پوشش خود توجه داشته باشند و لباس خیلی گشاد و یا خیلی تنگ ممکن است مانع کارشود و در قسمت های متحرک ابزار گیر کند.

موهای بلند را از پشت ببندید و یا در زیر کلاه مخصوص جمع کنید تا مانع دیدتان نشود. اشیا زینتی را باز کنید و به خودتان آویزان نباشد و از لباس های کار مخصوص استفاده کنید، زیرا کل بدنتان را می پوشانند و آسیبی به شما وارد نمی شود.

استفاده از پوشش مناسب

استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از برق گرفتگی

مراقب انگشتانتان باشید

کاربران در زمان کار با این ابزارهای برقی باید دقت لازم را داشته باشند و از انگشتان دست خود محافظت کنند. تیغه اره ها، صفحات برش و لوله میخ کوب ها خطرناک هستند و باید حواستان به کلید روشن و خاموش این دستگاه ها باشد. البته بیشتر این دستگاه ها به صورت مکانیزه هستند و اتفاقی روشن نمی شوند، ولی باید احتیاط کنید.

محیط کار را مرتب کنید

محیط کار شلوغ و بهم ریخته، احتمال ایجاد حادثه را افزایش می دهد و مایعات قابل اشتعال، براده های چوب پراکنده در محیط، کابل های گره خورده و درهم تنیده و … می توانند آغاز یک فاجعه باشند. احتمال وقوع حادثه در محیط کار تمیز بسیار کم می شود و عملیات باکیفیت بهتری انجام می شود.

حواستان به کابل ها باشد

ابزار برقی را در حالی که به برق وصل می باشند در محیط کار رها نکنید و در صورت عدم استفاده آن ها را از برق جدا کنید. حتی زمان تعویض قطعات هم مانند: سرمته، تیغ اره و… باید دستگاه را از برق جدا کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که، اگر در بین ابزارالات کارگاهی خود ابزاری آسیب دیده دارید بهتر است آن را از پریز برق جدا کنید و بر روی آن برچسبی بزنید تا به راحتی قابل تشخیص باشد.

حواستان به کابل ها باشد

حواستان به کابل ها باشد و در محیط رهایش نکنید

بررسی ابزار

ابزار برقی آسیب دیده و معیوب، خطرات بسیار زیادی را به همراه می آورد و اگر به صورت دوره ای ابزارها را مورد بررسی قرار دهید، از آسیب های جدی بعدی می توانید جلوگیری کنید.

قطعات شکسته شده در این دستگاه ها باید حتما تعویض و یا تعمیر شوند. کابل برق آسیب دیده به شدت خطرناک است. بررسی دوره ای ابزار اگر به صورت عادت باشد از وقوع حوادث جلوگیری می کند.

محافظت از خودتان

کاربران در زمان کار کردن با ابزار برقی، باید از خود محافظت کنند و از گوش گیرهای محافظ، عینک های ایمنی، دستکش کار، ماسک محافظ، کلاه مخصوص، چکمه های کار و … استفاده و از حوادث اتفاقی جلوگیری کنند.

نگه داری از ابزار در جای مناسب

بعد از پایان کار هم باید نکات ایمنی را رعایت کنید و هر کدام از ابزارها را در سر جای خود قرار دهید. در مکانی امن و دور از دسترس کودکان و کاربران مبتدی نگه داری کنید. این کار باعث جلوگیری از حوادث می شود.

نگه داری از ابزار در جای مناسب

نگه داری از ابزار در جای مناسب دور بودن از دست کسانی که کار با این ابزار را بلد نیستند

گیره ها را فراموش نکنید

این ابزارهای برقی برای انجام برش، سوراخ کاری، سنباده کاری و یا حتی میخ کوبی بر روی قطعه کاری باید به خوبی ثابت شوند و در غیر این صورت باعث آسیب جدی به کاربران می شود. برای جلوگیری از حوادث بهتر است که به خوبی قطعه ی کار را در جای خود ثابت و سپس کار بر روی آن را شروع کنید.

نکات مورد توجه برای کار با ابزارهای برقی

همان طور که در بالا هم بیان کردیم، قبر از کار کردن با ابزارهای برقی باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید و در ذیل این نکات را بیان می کنیم:

  • تجهیزات حفاظتی فردی و در واقع همان ایمنی کاربران می باشد.
  • مطالعه ی دفترچه ی راهنمای دستگاه
  • بررسی دوره ای ابزارهای برقی از نظر کار درست و ایمنی
  • ایمنی محیط کار
  • رعایت ایمنی استفاده از ابزارهای برقی
  • رعایت نکات ایمنی مربوط به پیچ گوشتی ها
  • رعایت نکات ایمنی مربوط به چکش ها
  • رعایت نکات ایمنی مربوط به انبردست ها
  • رعایت نکات ایمنی مربوط به آچار فرانسه

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، قبل از استفاده از ابزارهای برقی حتما دستورالعمل مخصوص به آن را مطالعه کنید و به نکات ذکر شده در آن توجه داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. عدم رعایت نکات مورد توجه باعث ایجاد حوادث ناگواری می شود و شاید هم غیر قابل جبران باشند.

بنابراین کاربران و افراد مبتدی برای کار کردن با این دستگاه ها باید تجربه ی لازم را داشته باشند و رعایت این نکات را جدی بگیرند. استفاده از لباس های مخصوص و محافظت از انگشتان، چشم ها، گوش ها، پاها، دستان و … بسیار مهم می باشد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *