آموزش ابزارآلات

دستکش ایمنی مناسب با کار خود را انتخاب کنید

دستکش ایمنی مناسب با کار خود را انتخاب کنید

دست های ما به عنوان دو ابزار بسیار با ارزش و پر کاربرد در محیط کار و حتی زندگی هستند و برای برخی از مشاغل استفاده از دستکش محافظ در برابر خطرات شغلی و محافظت در دستان بسیار مهم و ضرور ی می باشد. البته دقت داشت باشید که، انتخاب دستکش اشتباه در بیشتر موارد باعث آسیب دیدگی دست کارگر و یا از بین رفتن بهره‌ وری می‌شود.

به طور کلی ممکن است که در محیط کار، صدمات دست ناشی از خطرات جسمی یا شیمیایی باشند و با استفاده از دستکش مناسب می توانید از این صدمات جلوگیری کند.

خطرات موجود برای دستان

دستان شما ابزارهای بسیار مهمی هستند و باید در هر حالتی و در هر جایی از آن ها محافظت کنید و خطرات موجود برای کاربران ممکن است که در هر جایی وجود داشته باشد و در ذیل این مکان ها را بیان می کنیم:

  • زیست محیطی و مواد شیمیایی
  • ساییدگی، کاهش یا خطا
  • آسیب های ضربه
  • خطرات گرما
  • ارتعاشات شدید
  • شرایط آب و هوایی شدید
 خطرات موجود برای دستان

خطرات موجود برای دستان در کار های مختلف

ویژگی های دستکش ایمنی

دستکش ایمنی، برای محافظت از دست کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و باید با توجه به نوع کار و به درستی انتخاب شود و باید خصوصیات استاندار مورد نظر را داشته باشند. باید دارای ویژگی هایی مانند: ضخامت مناسب، انعطاف مناسب، بلند بودن ساق دستکش که باعث حفاظت از دست تا آرنج شود، ضد لغزش و ضد سایش و ویژگی های کار در آن رعایت شده باشد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • دستکش ایمنی برای کار در محیط های سرد با دستکش ایمنی برای کار در کنار کوره فرق دارد.
  • دستکش ایمنی افرادی که در محیط های شیمیایی و اسیدی کار می کنند باید دارای عایق مواد شیمیایی باشند و با مجاورت دست با این مواد دچار آسیب و حساسیت پوستی نشود. این دستکش باید راه نفوذ این مواد به درون را مسدود کند. بهترین جنسی دستکش ایمنی مناسب برای محیط های با مواد پلیمری بای به صورتی باشد که از ورود مواد شیمیایی جلوگیری کند و تغییر شکل و حالت اصلی خود را از دست ندهد و ساق بلندتری داشته باشد تا مساحت بیشتری از دست را بپوشاند.
  • دستکش ایمنی برای کاربرانی که با مواد داغ کار می کنند باید از جنس چرم باشد و بهترین نوع چرم برای این نوع دستکش ها چرم گاو، بز و آهو می باشد، زیرا در برابر حرارت مقاوم است و از دستتان به خوبی محافظت می کند. البته انتخاب دستکش با ساق بلندتر باعث محافظت تا ساعد می شود و از دستتان در برابر پرش، اصابت اجسام و ذرات داغ جلوگیری می کند.
  • دستکش مناسب برای کاربرانی که با سطوح تیز و برنده کار می کنند و امکان بریدن دست وجود دارد باید به صورت ضد برش باشد و به همین دلیل این دستکش ها دارای پارچه ای هستند که در برابر سطوح تیز بسیار مقاوم می باشند. برای بالا بردن میزان مقاومت روی سطح دستکش تورهای فلزی قرار دارد و باعث افزایش ضخامت آنها شده است و با ایجاد یک لایه قطور روی دست از آن محافظت می کند.
  • دستکش ایمنی ضد برش، بسیار سبک است و انعطاف بالایی دارد و به همسن دلیل کارایی کاربران را کاهش نمی دهد. مناسب ترین جنس هم برای این مدل دستکش ها نیتریل است که در برابر بریدگی مقاوم است. به این نکته ی مهم هم توجه داشته باشید که این دستکش ها برای مقاومت در برابر اجسان تیز طراحی شده است و در برابر سوراخ شدن توسط سوزن مقاومت بالایی ندارد.
  • کاربرانی که با جریان برق سروکار دارند باید از دستکش عایق و نارسانا استفاده کنند و از یک مدل دستکش با کارایی خودش برای انجام کار دیگری استفاده نکنند. به عنوان مثال، دستکش های ضد برش به دلیل داشتن قسمت های فلزی اصلا مناسب فعالیت برای کار برق نیستند.

عوامل مهم برای انتخاب دستکش ایمنی

برای انتخاب دستکش ایمنی باید نوع کاربرد یا استفاده از آن را توجه داشته باشید و متناسب با انجام کار، آن را انتخاب کنید.

  • دستکش‌های پزشکی که برای استفاده در حوزه مراقبت‌های بهداشتی برای کادر پزشکی و بای جلوگیری از آلودگی متقابل بین مراقبین و بیماران طراحی شده‌اند.
  • دستکش‌های سرویس غذا نیز به دلیل ماهیت حساس، تحت نظارت FDA قرار دارند. سرآشپزها و پیشخدمت‌ها از این دستکش ها استفاده می کنند تا از آلودگی مواد غذایی هنگام تهیه و سرویس در هتل‌ها و رستوران‌ها جلوگیری کنند.
  • دستکش های ایمنی در صنایع گسترده ای مانند تولید وسیله نقلیه، حمل و نقل هوایی، تعمیرات اتومبیل، نقاشی، جوشکاری، لوله کشی، کشاورزی، خانه داری و سایر صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای فعالیت های روزانه ی منزل مانند باغبانی و تمیز کردن از دستکش ایمنی استفاده می‌کنیم.
عوامل مهم برای انتخاب دستکش ایمنی

عوامل مهم برای انتخاب دستکش ایمنی و موادی که در ساختن آن نقش داشتن

مواد دستکش

دستکش ایمنی، از انواع مختلفی مانند: نئوپرن، لاستیک مصنوعی یا نیتریل، لاستیک طبیعی یا لاتکس، پلی اتیلن، وینیل و غیره تولید می‌شود. نوع مواد مورد استفاده شده در آن هم، یکی از مهمترین نکات هنگام انتخاب یک جفت دستکش ایمنی برای هر نوع کاربرد می باشد.

دستکش‌ها ویژگی‌های عملکردی متفاوتی هستند. دستکش‌های نیتریلی به دلیل مقاوم و سفت تر بودن نسبت به مواد شیمیایی در بسیاری از کاربردهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

دستکش‌های لاتکس حساسیت لمسی بیشتری نسبت به دیگر دستکش‌ها دارند و ارتجاعی تر می باشند و به همین دلیل است که متخصصین پزشکی از آن استفاده می کنند. فقط ممکن است که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست‌های حساس ‌شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، دستکش کار به عنوان دستکش ایمنی از انگشتان دست شما تا مچ دست محافظت می‌کند و به صورتی طراحی شده اند که  دستان کاربران را از قطع، سایش، سوختگی های شیمیایی، آسیب های زیست محیطی یا حتی فشار حفظ می کند. انتخاب دستکش مناسب اهمیت زیادی برای رعایت ایمنی دارد و هر مجموعه ای از دستکش ها برای یک خطر خاص طراحی شده اند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *