آموزش ابزارآلات

دیلم چیست و چه کاربردی دارد

جا کردن جعبه با استفاده از دیلم

دیلم، یک میله فلزی با یک سر خمیده، مانند گردن قو می باشد و برای کارهای دستی ابتدایی و حرفه‌ ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزارها ساخت دست بشر و بسیار قدیمی می باشد و به غیر از موارد کاری، در تاریخ زندگی انسان یا در پلتفرم‌ها و جهان غیرمادی، به عنوان اسلحه آماتور سرد و دستی هم مورد استفاده قرار می گرفت.

هر دیلم، دارای سه بخش اصلی دسته، نوک و بدنه می باشد و امروز در دنیا دیلم‌ها، قسمت‌ ها و اسم‌ های بسیار متنوعی دارند. البته دقت داشته باشید که این ابزار دارای کاربرد و اشکال متنوع، مخصوصا از نظر شکل سر و نوک می باشد و به همین دلیل است که هر نوعی از آن ها دارای نام های متفاوتی می باشند.

در استاندارد جهانی و کلاس گذاری اهرم ‌ها در علم فیزیک، معمولا از سر اصلی خمیده دیلم به عنوان اهرم کلاس یک و از سر مخالف و انتها، دسته و بدنه آن به انواع اهرم کلاس دو نام گذاری می‌شود.

جنس این دیلم ها به دلیل مقاومت بالایی که باید داشته باشند از جنس فولاد کربن حرارت دیده و سخت کاری شده ساخته می‌شود و البته که دیلم هایی هم با جنس آهنی، آلومینیومی، پلاستیکی و در مورد هایی با نوآوری جدیدتر، جنس تیتانیومی هم وجود دارد و جنس تیتانیوم دارای ویژگی سبک تر و بدون جرقه می باشد.

نوع فولادی و آهنی، دارای قدرتی مشابه یکدیگر می باشند و ساده ‌ترین و پرکاربردترین آن ها دارای ساختار دسته و بدنه با میله‌ای دراز استوانه‌ای و سطح مقطع شش ضلعی یا گرد می باشند.

جدیدترین نوع دیلم ها، دارای سطح میله به شکل تیرآهنی و یا همان حرف آی انگلیسی است و نسبت به دیلم گرد و شش گوش، دارای مقاومت بیشتری در برابر خم شدن زیر فشار می باشد.

در دیگر طرح های جدید هم، زاویه ی خمیده دیگر به صورت هلال نمی باشد و در مرکز میله، که در سر دیلم و بصورت زاویه 90 درجه و به شکل حرف ال انگلیسی ساخته می‌شود.

مرد تعمییر کار در حال کندن زمین با دیلم

مرد تعمییر کار در حال کندن زمین با دیلم

کاربرد دیلم

دیلم و زیرشاخه های آن، دارای کاربردهای بسیار مختلفی مانند: باز کردن جعبه چوبی بزرگ، باز کردن درب، جدا کردن دو جسم از یکدیگر، در آوردن میخ و اشیای کوچک از یک فضای محدود، در آوردن ریشه درخت و گیاه، بلند کردن اجسام سنگین بصورت اهرمی، ایجاد شکاف در سطوح و می باشند.

این ابزار کاربردی، فقط به صورت یک طرفه ساخته نمی شود و به شکل دوطرفه و دو سرکاربردی هم ساخته می شود.

در بیشتر موارد، این ابزار یک سمت خمیده دارد و به دلیل طراحی بدنه ی آن، وارد آوردن فشار بر روی نوک خم شده کار ساده‌ای می باشد.

با توجه به مطالبی که بیان کردیم، هر نوع اهرم و دیلم به طور خاص دارای یک هدف و کارکرد اصلی می باشند و دقت داشته باشید که دیلم میخ کش یا میخ درآر برای ضربه زدن کوبشی قدرتی مناسب نمی باشد و یا بعضی از دیلم ‌ها که دارای سر ظریف، متغیر و قابل تنظیم می باشند، مخصوص تراز و هم‌ سطح سازی بین دو قطعه به کار گرفته می‌شوند و توان تحمل قدرت وارده ی زیاد و ضربات بسیار قوی را ندارند.

دیلم‌های ضربه خور و سنگ شکن دارای نوک تیز و یا سر تخت و پهن می باشند و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. دقت داشته باشید که هر نوع از دیلم ها معمولا به عنوان اهرم دستی به کار برده می شوند و به وسیله ی نیروی مستقیم دست انسان کار می کنند.

انواع دیلم

همان طور که در بالا بیان کردیم، دیلم ها دارای انواع مختلفی می باشند و با توجه به جنس تولیدی، طول و ابعادشان برای کارهای عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در ذیل انواع دیلم‌های موجود در بازار را بر اساس تفاوت سری و نوع کاربری آن ها بیان می کنیم:

دیلم میخ کش

شناخته ترین نوع دیلم، با نام دیگر دیلم کلاسیک نوع میخ کش می باشد و به صورت یک میله ی فلزی استوانه ‌ای با طول‌های متفاوت از حدود 30 تا حتی 100 سانتی متر که انتهای دسته آن به صورت تیز یا تخت ساخته شده اند می باشد، ولی نوک آن دارای سری پنجه ‌ای و دو شاخه است و در مدل‌های صاف به دیلم پنجه‌ای یا پنجه گربه ای معروف است.

دیلم سنگ شکن و دیلم تخریب

یکی دیگر از انواع دیلم ها، دیلم حفاری و یا اهرم سنگ شکن می باشد و به آن دیلم کار سنگین و صنعتی هم می گویند و دارای بدنه ای به صورت صاف و از جنس بسیار قوی می باشد و برای شکستن و نفوذ به انواع سطوح خاک، مصالح ساختمانی مثل سیمان و گچ، شکستن یخ و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نوک این ابزار به صورت تیز و یا سر تخت ساخته می‌شود و اندازه و پهنای سر آن هم به کاربری آن بستگی دارد و معمولا با نیروی دست و به صورت ضربه زدن عمل می کند.

مرد سقف کار در حال برداشت سقف با دیلم

مرد سقف کار در حال برداشت سقف با دیلم

دیلم اهرمی یا دیلم تراز

دیلم اهرمی و یا هم‌ ترازی، به صورت صاف و یا با انحنای کم می باشد و سرآن هم به صورت آرک و هلال کوتاه ساخته می‌شود.

از دیلم سر کج اهرمی برای ضربه زدن استفاده نمی‌شود و وظیفه ی اصلی آن تراز کردن سطح دو جسم و شیء مختلف می باشد. این مدل در 2 نوع و به صورت سر ثابت و یا سر تنظیم شونده ساخته می‌شود.

دیلم تخت

دیلم تخت و یا دیلم فلت، دارای بدنه‌ ای با عرض پهن و کشیده می باشد و دسته و تمام طول این اهرم به صورت تخت ساخته می شود و به دلیل ضخامت باریکی که دارد برای قرارگیری در شکاف و بین دو جسم با فضای بسیار محدود مورد استفاده می باشد.

به صورت صاف خمیده تولید می شود و از لحاظ ظاهری شبیه به یک پاشنه کش بلند کفش خانگی است، ولی جنس بسیار محکم و صنعتی دارد. سر آن نیز در برخی مدل ها به صورت تخت و ساده نمی باشد و ممکن است به صورت پنجه ای باشد.

دیلم قالب گیری

دیلم قالب گیری، کمی تخصصی تر می باشد در سایزهای کوچک تر با طراحی ارگونومیک ساخته می شود و به صورت خیلی بزرگ و صنعتی تولید نمی شود.

معروف ترین نوع آن هم نزدیک و شبیه به اهرم قالی بافی و فرش بافی است و دارای دسته‌ ای کوتاه و مستقیم با کارگیر می باشد.

یک دیلم قدیمی

یک دیلم قدیمی

دیلم هولیگان (اهرم هالیگان)

یک نوع خاص دیگری از دیلم، به نام دیلم هولیگان وجود دارد و در برخی کشورها به دیلم همه کاره و دیلم آتش نشانی هم معروف است.

دارای شکل و طراحی ویژه هر دو سر می باشد و برای بسیاری از کارها مانند: برش دادن، پیچاندن قطعات، تخریب موانع و ورود اضطراری، آزادسازی قطعات، سوراخکاری و کوبیدن مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار، دارای جنس فولادی و معمولا به رنگ براق می باشد و در تیم ‌های آتش نشانی و نجات، برش زنجیر و قفل مورد استفاده قرار می گیرد.

دیلم تایرلور (تایلیور)

این دیلم، برای کار در گاراژها و مکانیکی‌های خودرو وحین حل مشکل پنچرگیری تایر مورد استفاده قرار می گیرد.

دارای بدنه ای صاف همراه با نوک خاصی می باشد و به همین دلیل برای در آوردن و جا انداختن تایر و لاستیک ماشین بر روی رینگ بسیار مناسب می باشد.

دراین مقاله در مورد دیلم و انواع مختلف آن ها، کاربردهایشان و کارایی هر مدل صحبت کردیم و می دانیم که هر کدام از انواع آن ها دارای چه کاربردی می باشند و در کجا مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *