آموزش ابزارآلات

نحوه استفاده از آچار بکس و کاربرد جعبه بکس

آچار بکس

جعبه بکس، یک مجموعه از آچار بکس و سری های آن می باشد و براى باز و بسته کردن پیچ ها در مکان هاىی با فضاى کم و محدود مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا در انتهاى یک حفره پیچى وجود دارد و آچار معمولى قابلیت ورود به آن را ندارد، ولی با این وسیله می توانید وارد شوید.

نحوه ی استفاده از آچار بکس

برای استفاده از آچار بکس دستی ابتدا باید سری مناسب برای پیچ خود را انتخاب کنید و این اندازه معمولا بر روی آن درج شده است.

یک دکمه بر روی دسته آچار بکس قرار دارد و با فشردن آن، سر آچار آزاد می شود و می‌توانید سری بکس را از آن بیرون بیاورید. در واقع این دکمه برای قرار دادن سری بر روی آچار می باشد و بعد باید دست خود را از روی آن بردارید تا در جای خود قفل شود.

سپس باید باز و بسته کردن پیچ را مشخص کنید و اهرمی در پشت دسته ی آچار قرار دارد و می‌توانید آن را بر روی دو سمت چپ و راست قرار دهید. برای باز کردن پیچ باید آن را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت و برای بستن پیچ باید آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

با قرار گرفتن این اهرم بر روی حالت سمت راست پیچ بسته و برای باز کردن پیچ باید اهرم را روی حالت سمت چپ قرار دهید.

با استفاده از رابط بکس قرار گرفته در این جعبه، می‌توانید در نقاط دور از دسترس یا محل‌هایی که دسته ی آچار داخل آنها قرار نمی‌گیرد، پیچ‌ها را باز و بسته کنید.

استفاده از آچار بکس

نحوه ی استفاده از آچار بکس

قطعات موجود در یک جعبه بکس

یکی از اصلى ترین قطعات موجود در این جعبه، آچاربکس آن مى باشد وبه دو صورت یافت مى شود:

آچار بکس معمولى

آچار بکس جغجغه اى

تفاوت آن ها هم در یک جغجغه می باشد و نوع دوم مجهز به این جغجغه است و سرعت کار به وسیله ی آن بسیار بالاتر از آچار بکس معمولى می شود و به این دلیل است نیروى بیشترى‌ به پیچ یا مهره وارد مى شود.

قسمت دوم تشکیل دهنده ی این جعبه، ساکت ها هستند و به وسیله ی یک شیار و یا سوراخ درون قطعه اى دیگر جا مى رود و البته در ایران این ساکت ها را با نام سری بکس می شناسند و به دو نوع تقسیم می شوند و تنها تفاوت آن ها در میزان ارتفاع می باشد و در ذیل آن ها رابیان می کنیم:

  • ساکت هاى معمولى و یا ساکت هاى استاندارد
  • ساکت هاى عمیق

به این نکته تجه داشته باشید که در زمان خرید جعبه بکس، حتما دقت کنید که هر دو نوع ساکت را داشته باشد، زیرا گاهی پیش می آید که به عمق زیادی نیاز دارید و ساکت مى بایست در یک عمق بیشترى فرو رود. مخصوصا کسانى که تعمیرات اتومبیل دارند با ساکت هاى عمیق بیشتر کار دارند.

همچنین، مواقعى هم وجود دارد که عمق مورد نظر از حد خاصى بالاتر است و حتى با ساکت هاى‌ عمیق هم نمی توانید به آن دسترسى داشت باشید و در این موارد باید از یک رابط استفاده کنید که معمولا در جعبه بکس هاى با کیفیت تر موجود دارند.

در زمان خرید جعبه بکس به نکته ی دیگری هم باید توجه داشته باشید و آن نوع ساکت ها می باسد که بهتر است از نوع دوازده گوش باشند، زیرا دارای تحمل و توانایی بیشتری نسبت به نوع شش گوش می بشند.

به وسیله ی ساکت های دوازده گوش، می توانید یک مهره شش گوش را هم باز کنید و این نکته را هم می دانید که ساکت هاى دوازده گوش تحمل نیروى بالاترى نسبت به شش گوش دارند.

انواع آچار بکس جغجغه ای

آچار بکس هاى جغجغه اى معمولا به سه صورت ذکر شده در ذیل می باشند:

  • آچار بکس معمولى
  • آچار بکس دیجیتال: در مواقعى که نیاز به محاسبه میزان تورک اعمالى مى باشد، بهتر است که از این آچار استفاده کنید.
  • آچار بکس با سر خم شونده
قطعات موجود در یک جعبه بکس

قطعات موجود در یک جعبه بکس

انواع آچار بکس

آچار بکس بر اساس منبعی فراهم کننده ی نیروی گشتاور لازم به چهار نوع دستی، برقی، شارژی و بادی تقسیم می‌شود وهر کدام از آن ها دارای کاربرد خاص خودش می باشد و ذر ذیل آن ها را توضیح می دهیم:

بکس دستی

آچار بکس جغجغه ای، رایج ‌ترین نوع آن می باشد و دارای مکانیزم چندان پیچیده ای هم نمی باشد و در مقایسه با سایر انواع بکس، قیمت مناسب ‌تری هم دارد.

به جهت باز و بسته کردن پیچ‌ها به جدا کردن آچار از روی پیچ نیازی نمی باشد و معمولا به شکل جعبه بکس و ست کاملی از سری‌های بکس در سایزهای مختلف ارائه می شود.

بکس برقی

در آچار بکس برقی نیروی گشتاور لازم از منبع برق تغذیه می شود و بسیار قدرتمند و سریع است و وزن و ابعاد آن در مقایسه با بکس بادی کمتر می باشد و برای مصارف خانگی و کارگاه‌ های کوچک بسیار مناسب می باشد.

بکس شارژی

بکس شارژی، به نیروی برق و یا باد نیازی ندارد و انرژی لازم را برای باز و بسته کردن پیچ از طریق باتری تامین می کند. این بکس بدون نیاز به تجهیزات جانبی و کمپرسور هوا قدرتی معادل بکس بادی تولید می کند و به راحتی قابل جابه جایی و استفاده در فضاهای مختلف می باشد.

در مقایسه با دیگر انواع آچار بکس، دارای وزن و قیمت بالاتری می باشد و این موضوع از معایب این مدل است.

انتخاب آچار بکس

نکات مورد توجه برای انتخاب آچار بکس

بکس بادی

بکس بادی با نام دیگر آچار پنتومیک، دارای قدرت و سرعت بسیار بالایی است و برای استفاده ی افراد حرفه ‌ای بسیار مناسب می باشد.

این ابزار به وسیله ی هوای فشرده کار می کند وبه دلیل اتصال به کمپرسور هوا، دارای قابلیت جابه جایی چندانی نمی باشد و به همین جهت برای مصارف خانگی مناسب در نظر گرفته نمی شود.

از نظر شکل ظاهری هم به چهار شکل تفنگی، سرکج، مستقیم و صلیبی تقسیم می‌شود و دور بسیار بالایی دارد و برای کار روی سطوح نرم مانند آلومینیوم مناسب نمی باشد.

مجموعه 12 عددی آچار بکس تات

نکات مورد توجه برای انتخاب آچار بکس

وزن: اگر این آچار دارای وزن بالایی باشد، در پروژه های سنگین باعث خستگی کاربر می شود و در زمان انتخاب باید به وزن آن توجه داشته باشید. برای انجام کارهای کوچک و کوتاه، این وزن چندان مهم نمی باشد.

اندازه: اندازه ی آچار بکس با نیروی گشتاور دارای رابطه ی مستقیم می باشد و هرچه اندازه آن کوچک تر باشد نیروی گشتاور آن هم کمتر است.

گشتاور: نیروی لازم برای باز کردن یا بستن پیچ همان گشتاور می باشد و برای انجام کارهای مختلف، نیروی گشتاوری متفاوت نیاز است و پیشنهاد ما به شما گشتاور 1500 می باشد.

سرعت بستن پیچ: این سرعت، همان تعداد پیچ‌هایی که آچار بکس در هر دقیقه می‌بندد می باشد و هرچه سرعت بالاتر باشد، تعداد پیچ بیشتری در هر دقیقه به وسیله ی این ابزار بسته می شود.

اندازه درایو: اندازه رایج درایو آچار بکس 1/2 و 3/8 می باشد و اندازه 1/2 پرکاربرد ترین است و دارای نیروی گشتاور بیشتری نسبت به 3/8 می باشد.

طراحی: برای انجام پروژه های طولانی مدت، طراحی و ارگونومی این آچار اهمیت زیادی دارد و این طراحی باید به صورتی باشد که کاربر بتواند بدون خستگی مدت زمان طولانی با آن کار کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، مجموعه‌ های آچار بکس دارای سری‌ های مختلف در اندازه‌ های متفاوت می باشند و برای محکم یا باز کردن انواع پیچ و مهره استفاده می‌شوند.

این ابزار، به شما امکان می‌دهد که پیچ و مهره‌ ها را با سهولت بیشتری نسبت به آچار معمولی بچرخانید و آن ها را باز و بسته کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *