آموزش ابزارآلات

نحوه استفاده از سنباده برقی

سنباده برقی

سنباده لرزان، یکی از ابزارهایی است که با تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی، کار سنباده زنی را انجام می دهد و معمولا در صنایعی مختلفی مانند: نجاری، معرق کاری، منبت کاری، مشبک کاری و… که با چوب سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

این وسیله به صورت کوچک و کم صدا می باشد و کاربری بسیار آسانی دارد. افراد تازه کار هم به راحتی می توانند با آن کار کنند و در صنایع مربوط به چوب و نجاری معمولا برای صاف کردن سطوح ناهموار، موج دار و زبر چوب، و پرز برداری مورد استفاده قرار می گیرد و چوب را برای رنگ شدن آماده می کند.

کاربرد سنباده برقی

این وسیله، لرزش هایی به صورت دایره ای و موجی، ایجاد می کند و کاربران می توانند به هر سمتی که می خواهند بر روی چوب حرکت کنند.

با توجه به گرد و غبار به وجود آمده از روی سطح چوب در زمان کار کردن، معمولا این سنباده ها برای تمیزی فضای اطراف دارای کیسه ی جمع کننده ی براده و ذرات چوب می باشد.

وزن و سنگینی این سنباده های برقی، بیشتر به کمپانی تولید کننده بستگی دارد و معمولا بین حدود 130 تا 400 وات هم توان دارند، ولی به طور معمول، وزنی بیشتر از 4 کیلوگرم هم ندارند.

کاربرد سنباده برقی

کاربرد سنباده برقی و انواع سری آن

اصول پرداخت با سنباده برقی

این ابزار کاربردی را هیچ گاه بدون بستن کاغذ سنباده استفاده نکنید، زیرا در غیر این صورت دستگاه شما خراب می شود و در زمان کار با دستگاه هیچ وقت با دستتان جلوی هواکش و یا شیار خنک کننده ی موتور را مسدود نکنید. در صورت عدم رعایت این نکات، عمر دستگاه شما کم می شود.

کاربران در زمان شروع استفاده از این دستگاه، ابتدا باید آن را محکم در دستشان بگیرند و بعد از روشن شدن دستگاه، صبر کنند تا به دور نهایی خود برسد و بعد شروع به کار کنند و دستگاه را به آرامی به سطح چوب نزدیک کنند.

بعد از درگیری سنباده و سطح مورد نظر، به فشار کم و حوصله ی بالا دستگاه را به آرامی حرکت دهید و فشار مناسبی به سنباده لرزان وارد کنید.

رعایت نکات مورد توجه با سنباده لرزان

همه ی ابزار آلات و ماشین ها، دارای کاربری خاص خود می باشند و کاربران هم باید این شکل کاربری را رعایت کنند. در ذیل به برخی از نکات مورد توجه اشاره می کنیم:

  • در محیط کار با این سنباده ها، حتما باید تهویه ی مناسب وجود داشته باشد، زیرا در صورت عدم تهویه کاربران دچار مشکلات تنفسی و ریوی می شوند.
  • به هیج وجه، با دستان خیس و حتی کمی نم دار از سنباده برقی استفاده نکنید.
  • در زمان کار کردن با سنباده، آن را محکم در دستتان نگه دارید.
  • استفاده از عینک محافظ، بسیار مهم می باشد و از پرتاب شدن تکه های چوب و خاک اره به داخل چشم هایتان جلوگیری می کند.
  • به این نکته توجه داشته باشید که سنباده برقی را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • سنباده های برقی، ضد آب نمی باشند و به همین دلیل آن ها را در محیط غیر مرطوب قرار ندهید و بر روی متریال مرطوب هم استفاده نکنید.
  • بعد ار اتمام پروژه، به هیچ وجه سنباده را بر روی میز کار رها نکنید.
  • در زمان کار کردن با این وسیله از نبودن سیم در سر راه کاربران مطمئن باشید.
  • قبل از شروع کار با این وسیله، صفحه ی متناسب با پروژه ی مورد نظر را بر روی سنباده نصب کنید.
  • سنباده را به صورت مداوم و گاه به گاه تمیز کنید، زیرا در این صورت کم ترین میزان ممکن خاک، داخل دستگاه باقی می ماند.
  • در حین کار کردن با این دستگاه، به هیچ وجه وزن خود را بر روی دستگاه قرار ندهید و بگذارید که دستگاه با سرعت طبیعی خودش کار براده برداری و پرداخت را انجام دهد.
  • در زمان سنباده کاری، دقت داشته باشید که دستگاه را در راه چوب و رگه های آن حرکت دهید.
رعایت نکات مورد توجه با سنباده لرزان

رعایت نکات مورد توجه با سنباده لرزان و کار با آن

دسته بندی انواع سنباده برقی

مدل های لرزان برقی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • چهار گوش یا بزرگ: این مدل به وسیله ی هر دو دست هدایت می شود و کاغذها به وسیله ی یک گیره در سر جای خود محکم می شوند. برای ریزه کاری های نهای، برای شکل دهی و صیقل دادن لبه های قطعه استفاده می شود.
  • مشتی: این مدل به وسیله ی یک دست گرفته می شود و اتصال کاغذ در آن به وسیله ی چسب انجام می شود. در حین چرخش به طرفین هم حرکت می کند و برای نقاطی با دسترسی دشوار مورد استفاده قرار می گیرد و دارای توانایی بیشتری از لایه برداری نسبت به مدل چهار گوش می باشد.
نحوه کار با سنباده لرزان

نحوه کار با سنباده لرزان و انواع آن

نحوه کار با سنباده لرزان

سنباده های لرزان، یکی از انواع ابزار آلات بسیار کاربردی می باشند و نحوه کار با آن ها بسیار آسان است.

از این ابزار کاربردی، برای سنباده کاری در سطوح مختلف مانند: پلاستیک، فلز، چوب، فراورده های چوبی و … استفاده می شود و برای روشن کردن دارای یک کلید مخصوص می باشد و با فشار دادن آن روشن می شود و در صورت عدم استفاده کلید صفر را فشار دهید و دستگاه خاموش می شود.

کلیدی در سر این وسیله وجود دارد و با فشار دادن آن ابزار روشن و با رها کردن آن خاموش می شود.

برای شروع کار با این سنباده، ابتدا به وسیله ی یک خط کش و چراغ، نقاط ناهموار را بر روی سطح مورد نظر پیدا کنید و به وسیله ی یک مداد یا خودکار علامت گذاری کنید.

سپس سنباده برقی را بر روی سطح و علامت های مشخص شده قرار دهد. در صورتی که سطح مورد استفاده چوبی است باید به رگه های آن دقت داشته باشید و برای انجام کار هم سنباده را به عقب و جلو روی علامت هایی که مشخص شده است حرکت دهید و نقاط مرتفع تر را ساییده و با سرعت بالایی تمام سطح را به یک اندازه صاف می کنید.

در تمام مدت انجام پروژه سعی کنید که دستتان به صورت ثابت باشد و انجام حرکاتی مانند بلند کردن و کوبیدن روی سطح، تغییر جهت با سرعت های گوناگون، حرکت ناگهانی و … باعث آسیب رسیدن به سطح مورد نظر شما می شود و کاغذ و ادوات دستگاه را هم خراب می کند.

همان‌طور که در این مقاله بیان کردیم، سنباده برقی برای سنباده کاری پایانی چوب، سازه‌های چوبی و … مورد استفاده قرار می گیرد و سیستم چرخشی آرام صفحه و لرزش‌های بسیار ریزی که در این دستگاه وجود دارد، کیفیتی مانند سنباده کاری با دست و یا حتی بهتر از آن هم به شما می دهد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *