آموزش ابزارآلات

همه چیز درباره شلنگ گاز

شلنگ گاز

شیلنگ های گاز، برای انتقال گازهای فشرده از نقطه ای به نقطه دیگر در صنعت، پزشکی، ساختمانی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای جنسی از لاستیک نیتریل، پی وی سی، اتیلن پروپیلن دیان مونومر، پلی تترا فلوئورواتیلن، سیلیکون و … می باشد.

شیلنگ های هوا و گاز معمولاً، دارای انواع فشار ضعیف و فشار بالا می باشند و برای انتقال گازهایی مانند استیلن، اکسیژن، مخلوط بوتان و پروپان، گاز طبیعی، گاز خنثی و … مورد استفاده قرار می گیرند و نوع فشار بالای آن برای فشارهای بالای 140 بار و کارهایی مانند پر کردن و تخلیه ی سیلندر گاز استفاده می شوند.

انواع جنس شیلنگ های گاز

با توجه به کاربردهای مختلف، این شلنگ ها دارای انواع مختلف از نظر جنس می باشند و در بازار ارائه می شوند. در زیر متداول ترین شیلنگ های مورد استفاده را بررسی می کنیم:

شیلنگ لاستیکی

لاستیک، یکی از متداول ترین جنس ها و البته در مقایسه با دیگر مواد ارزان می باشد و برای شیلنگ های گاز مورد استفاده قرار می گیرد و قوی، انعطاف پذیر، بادوام می باشد و می تواند تغییرات گرما و دماهای مختلف را هم تحمل کند.

این جنس، دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت، دما، روغن و مواد شیمیایی می باشد و برای کاربردهایی با خلوص بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

شلنگ گاز لاستیکی

شلنگ گاز لاستیکی مقرون به صرفه ترین نوع شلنگ گاز

شیلنگ پی وی سی

پی وی سی یک نوع ماده برای کاربردهای عمومی می باشد و بسیار بادوام، ارزان و سبک است و در فضای باز و یا در ارتفاعات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و البته توجه داشته باشید که، در دمای پایین تر و خیلی سرد توصیه نمی شود، زیرا در چنین دمایی دچار پیچ ​​خوردگی و یا ترک خوردگی می شود.

شیلنگ PTFE

این جنس، برای کاربردهای صنعتی همراه با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار بادوام، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه می باشد و برای کاربردهایی با خلوص بالا استفاده می شود.

شیلنگ تمام فلزی راه راه

شیلنگ‌های موجدار فلزی برای گازهایی مانند هیدروژن و هلیوم که دارای خطر می باشند مورد استفاده قرار می گیرد و تمامی آن ها، دارای هسته ی داخلی موجدار فلزی همراه با نفوذپذیری صفر هستند و در مقایسه با شیلنگ های دیگر گران تر هستند و انعطاف پذیری کمی دارند، ولی برای گرمایش، سرمایش ایده آل می باشند.

مواد شیلنگ، تا حدودی قابل نفوذ می باشند و مولکول های گاز از طریق منافذ شیلنگ وارد و یا خارج و منجر به افت فشار می شود و در نهایت باعث مصرف بیش از حد انرژی و عملکرد ضعیف سیستم است. معمولاً یک شیلنگ فلزی تمام راه راه جایگزین بسیار خوبی می باشد و خطر را کاهش می دهد.

شیلنگ تمام فلزی راه راه

شیلنگ تمام فلزی راه راه ایمنی بیشتر در کار

پایداری شیمیایی

شیلنگ های گاز را می توانید در معرض انواع مختلف گازها قرار دهید و مواد تشکیل دهنده ی آن ها به صورتی است که در برابر مواد شیمیایی دارای مقاومت بالایی هستند.

ثبات محیطی

مواد تشکیل دهنده ی شیلنگ گاز مانند لاستیک و پی وی سی در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آب و هوای بد دارای مقاومت بالا نمی باشند و برای انتخاب شلنگ مناسب با کاربردهای مختلف باید دقت لازم را داشته باشید.

شلنگ گاز ماری قائم

استانداردهای مورد نیاز شیلنگ های گاز

شیلنگ های هوا و گاز باید براساس استانداردهای اتحادیه اروپا، ISO، FDA و دیگر استانداردهای داخلی و بین المللی تولید شوند. این استانداردهای مختلف هر کدام بیانگر مزیت هایی می باشد و ما در ذیل آن ها را ذکر می کنیم:

  • برای استفاده با گاز مایع در حالت مایع یا گاز و برای انتقال گاز طبیعی
  • نشانگر تقویت شدن با منسوجات برای انتقال هوای فشرده
  • برای استفاده از فرآیندهای جوشکاری و برش
  • داشتن حفاظت تنفسی که توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی تایید شده است.
  • داشتن قابلیت جوش و برش
  • داشتن استانداردهای دستگاه های تنفسی خط هوای فشرده
  • مشخصات شلنگ گاز با کیفیت
تقویت شلنگ ها در برابر فشار وارد شد

تقویت شلنگ ها در برابر فشار وارد شد توسط هوای فشرده

یک شیلنگ گاز خوب و با کیفیت در برابر کلیه ی عوامل بیرونی دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد و در برابر ضربات احتمالی، فشار سایر اجسام و برندگی اجسام تیز، مقاومت دارد و دارای ایمنی می باشد.

دارای انعطاف پذیری بالایی است و در هنگام تنش با عوامل بیرونی، ترک نمی خورد و در استفاده ی طولانی مدت ساییده نمی شود.

در واقع مواد استفاده‌ شده در تولید شیلنگ، بسیار مرغوب بوده است و با توجه به داشتن عمر بسیار طولانی، عیوب بسیار کمی پیدا می کند.

شلنگ گاز سفید قائم

ویژگی های شلنگ گاز استاندارد

یک سری نکات وجود دارد و شلنگ های دارای این ویژگی ها می توانند به صورت استاندارد باشند:

  • منعطف پذیر هستند.
  • در برابر رطوبت و یا پوسیدگی دارای مقاومت بالایی هستند.
  • حساسیت کمی در مقابل نوسان دما دارد و حتی تا دمای 50 درجه را هم می توانند تحمل می کند.
  • ضد حرارت می باشد.
  • دارای جنسی از پلاستیک نسوز می باشد.
  • تا حدی فشار گاز شهری را تحمل می کند.
  • در برابر سوراخ شدن و همچنین پاره شدن دارای مقاومت می باشد.

شلنگ گاز ماری سبک

روش های بالا بردن طول عمر شلنگ گاز

در این مقاله یک سری از نکات مهم و کاربردی که باعث بالا رفتن طول عمر شلنگ گاز می شود را بیان می کنیم:

  • ابتدا برای انتخاب این شلنگ، باید کاربری خود را در نظر بگیرید و نوع مناسب آن را انتخاب کنید و عدم رعایت این مورد در طولانی مدت باعث ایجاد خرابی و خسارت می شود.
  • به این نکته بسیار توجه داشته باشید که برای اتصال شلنگ از لوازم جانبی مرغوب و مناسب استفاده کنید و در صورت عدم رعایت این مورد، ممکن است خرابی و خسارت به بار آورید.
  • با استفاده از بست‌های مرغوب و با کیفیت، از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • برای بستن شیلنگ گاز، به هیچ وجه از سیم مفتول استفاده نکنید. این کار بسیار خطرناک می باشد و خسارت جبران ناپذیری به وجود می اورد.
  • قرار گرفتن شیلنگ در معرض حرارت باعث ایجاد آسیب های بسیار جدی می شود و به هیچ وجه آن را در معرض آتش و حرارت قرار ندهید.
اتصال شیلنگ گاز خانگی

اتصال شیلنگ گاز خانگی با استفاده از بست

متاسفانه امروزه، شیلنگ‌های تقلبی بسیار زیادی در بازار ارائه می شود و اغلب، دارای برچسب ‌های مربوط به برند‌های باکیفیت دارند. معمولا شرکت های سازنده بر روی شیلنگ‌ها، مارک های خود را به صورت چاپی و یا حک‌شده تعبیه می کنند و شلنگ های چاپی به صورت تقلبی هستند.

البته این موضوع به این معنا نیست که تمام شیلنگ ‌های دارای مارک چاپی تقلبی هستند و دارای استاندارد نمی باشند ولی شلنگ های دارای مارک حک شده و برجسته، اصلا تقلبی نیستند و توسط شرکت های معتبر همراه با استاندارد تولید می شود.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار نظافتی و ساختمانی میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.</div

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *