آموزش ابزارآلات

چگونه کرسی بسازیم

اتاقی با کرسی

در گذشته ها، کرسی یکی از وسایل اصلی برای گرمایش خانه ها و بدن افراد در فصل زمستان بود و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی راحت مردم به سوخت هایی مانند نفت و گاز شهری، استفاده از کرسی از بین رفته است، ولی با توجه به تحقیقات انجام شده، مردم از خواص کرسی اطلاع پیدا کرده اند و دوباره سعی دارند که در خانه ها کرسی را برقرار کنند و از گرمای سودمند آن استفاده کنند.

این وسیله گرمایشی بسیار ساده، باعث گرد آمدن اعضای یک خانه بوده است و آن ها را در کنار هم جمع می کرد و جو صمیمی را در خانه به وجود می آورد. با توجه به تحقیقات انجام شده، می توان گفت که کرسی باعث بهبود سیستم گوارشی، کاهش درد مفاصل، خون رسانی بهتر به بدن و … می شود.

چگونه کرسی خانگی درست کنیم

کرسی دارای ابزرهای بسیار ساده و راحتی است و در ذیل این ابزارهای تشکیل دهنده را توضیح می دهیم:

لحاف

لحاف کرسی باید دارای ضخامت باشد و بتواند گرما را حفظ کند و بهترین گزینه لحاف های پشم گوسفد می باشد و صورتی که از لحاف ها پر شده با پشم شیشه و یا الیاف مصنوعی استفاده می کنید، حتما به عدم بروز حساسیت توجه داشته باشید.

میز

میز برای کرسی باید کم ارتفاع باشد افرادی که دور آن می نشینند، برای خوردن و نوشیدن، مجبور به صاف کردن کمر خود نباشند و باید به صورتی طراحی و ساخته شود که پاها به راحتی در زیر آن قرار بگیرند.

البته به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به کوچک شدن فضای خانه ها و آپارتمانی شدن آن ها، بهتر است که میز کرسی به صورت تا شو باشد و بتوانید در فصل هایی که از آن استفاده نمی کنید در داخل کمدها قرار دهید و فضای کمی را اشغال کند.

میز کرسی بهتر است که از چوب ام دی اف یا روکش دار ساخته شود، زیرا در این صورت دچار پوسیدگی نمی شود و طول عمر بالایی پیدا می کند.

داخل یک کرسی

داخل یک کرسی

 

تشک

تشک را در روی میز قرار می دهند و افراد خانواده بر روی آن می نشینند و این تشک ها از پشم گوشفند و یا پشم شیشه پر می شود.

بالش

بالش نیز در کنار تشک قرار داده می شود و افراد به آن تکیه می دهند و معمولا با توجه به سلیقه افراد خانواده دارای مدل های مختلف می باشد.

بخاری برقی یا لامپ

در قدیم سیستم گرمایش کرسی به وسیله ذغال نیم سوز بود، ولی بعد از برق، این سیستم جای خود را با هیترهای برقی عوض کرد.

سینی برای قرار دادن روی لحاف

در قدیم وقتی که مهمان می آمد، دور کرسی از آنان پذیرایی می کردند و وسایل و خوراکی های لازم برای پذیرایی را بر روی سینی بزرگی قرار می دادند و سینی را بر روی کرسی می گذاشتند و در صورت نبود سینی می توانستند از تخته های مخصوص کرسی استفاده کنند.

بهترین وسیله برای گرمایش کرسی

استفاده از سیستم های گرمایشی برقی بهترین گزینه برای گرم کردن کرسی می باشد و دارای سیستم استاندارد می باشند:

بخاری برقی مخصوص کرسی

بخاری های برقی دارای گرمای پاک و بی خطری هستند و این بخاری ها در دو نوع فن دار و تابشی تولید می شوند. البته دقت داشته باشید که بخاری های برقی تابشی به صورت مستقیم حرارت تولید می کنند و احتمال آتش سوزی در پی دارند، اما هیترهای فن دار، دارای حرارت بی خطری می باشند و المنت های حرارتی در قسمت داخلی دستگاه تعبیه شده اند.

دو کرسی ایرانی در داخل اتاق

دو کرسی ایرانی در داخل اتاق

برپایی کرسی در آپارتمان

فضای کم خانه های آپارتمانی، یکی از مشکلات برپایی کرسی می باشد و کمبود فضا برای نگه داری از وسایل کرسی در در دیگر فصول سال جزء مشکلات برپایی کرسی نیز می باشد.

برای حل این مشکل، تولید کنندگان، کرسی های تاشو را طراحی و تولید کردند و این کرسی ها به راحتی باز و بسته می شوند و در نهایت به یک جعبه کوچک تبدیل می شوند و به راحتی می توانید آن را در داخل کمد دیواری نگه داری کنید و مجددا از آن استفاده کنید.

لحاف کرسی های قدیمی در ابعاد بسیار بزرگ دوخته می شدند و نگه داری از آن فضای بسیار زیادی را اشغال می کرد، امروزه این لحاف ها در ابعاد کوچک تر و همراه با یک کاور تولید می شود و البته که سنگینی و دست دوز بودن این لحاف نشانه ی مواد طبیعی به کار رفته در آن بود.

مکان مناسب برپایی کرسی

معمولا، با شروع فصل سرما کوچکترین اتاق خانه را با توجه به تعداد افراد خانه، انتخاب کنید کرسی را در آن جا برقرار کنید، علت انتخاب کوچک ترین اتاق برای این است که وسیله گرمایش دیگری در این اتاق وجود ندارد و باید فضا برای گرم کردن کرسی مناسب باشد.

بعد از انتخاب اتاق، وسایل کرسی که معمولا یک میز چوبی در ابعاد یک در یک متر و ارتفاع سه وجب و تشکچه، بالش، لحاف، پارچه های زیبا و سنتی و … را آماده کنید و کرسی را برپا کنید.

کرسی برقی زیر میز

کرسی برقی زیر میز

انواع کرسی

با توجه به تمام اجزای تشکیل دهنده ی کرسی، دارای انواع مختلفی می باشد و در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • کرسی نفتی
  • کرسی برقی
  • کرسی زغالی
  • کرسی ژاپنی

فواید استفاده از کرسی

استفاده از کرسی برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد و در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • کاهش دردهای مزمن مفصلی
  • تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن
  • دفع الکتریسیته ساکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *