آموزش ابزارآلات

ابزارهای مورد استفاده در صنعت ساختمانی

ابزارهای مورد استفاده در صنعت ساختمانی

برای انجام پروژه های ساختمانی به ابزار و تجهیزات مختلفی مانند انبردست تا ماشین آلات ساختمانی بزرگ و جرثقیل ها، نیاز می باشد و برخی از آن ها ابزار و تجهیزات ساختمانی هستند و با توجه به بزرگی و پیچیدگی پروژه های ساختمانی و عمرانی، از ابزار و تجهیزات گوناگونی استفاده می شود و برخی از آن ها ساده و دستی و برخی نیز ماشین آلات بزرگ ساختمان سازی هستند.

ابزارآلات ساده ساختمانی، ابزار های مختلفی هستند و در همه پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند و کار کردن با هر کدام آن ها باید مهارت لازم را داشته باشید.

ابزار آلات ساده ساختمانی:

همان طور که در بالا بیان کردیم، برای انجام پروژه های ساختمانی به ابزارآلات مختلفی نیاز می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • متر: برای اندازه گیری فاصله ی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع متر دستی و متر لیزری می باشد.
  • تراز: این ابزار برای تشخیص عمودی و یا افقی بودن سطح مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد و شامل تراز لیزری و تراز معمولی است.
  • لیسه: برای اعمال گچ، کندن و یا پاک کردن سطح مورد نظر استفاده می شود و دارای انواع محتلف: لیسه ی فلری و لیسه پلاستیکی می باشد.
  • کاردک: قطعه ای فلزی است و برای گچ کاری، رنگ کاری، مخلوط کردن بتونه و مالیدن آن روی دیوار و سطح می باشد و دارای انواع مختلف از 2 تا 30 سانتی برای مصارف مختلف است.
  • شاقول: برای کنترل عمود بودن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع مختلف: شاقول معمولی، شاقول لیزری و شاقول مغناطیسی می باشد.
  • مفتول: این ابزار برای اتصال و بستن چیز های مختلف، مانند بستن آرماتورها مورد استفاده قرار می گیرد و شامل انواع مختلف مانند: مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول پی وی سی و مفتول استنلس استیل است.
  • الک و سرند: این ابزار، برای جدا کردن دانه بندی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و شامل: الک چشم بلبلی، الک آردی، الک پرسی، الک برنجی و الک پودر سنگ می باشد.
  • کمچه: این ابزار برای یکنواخت کردن ملات و پاشیدن آن بر روى سطح کار به صورت مستطیلی و ذوزنقه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چکش: از این ابزار برای خرد کردن و شکستن وسایل و مصالح مختلف استفاده می کنند.
  • چکش لاستیکی: از این ابزار برای سفت کردن موزاییک و مصالح دیگر استفاده می کنند.
  • فرغون: این وسیله بسیار کاربردی است و برای حمل مصالح ساختمانی در فواصل نزدیک استفاده می کنند و دارای انواع مختلف فرغون پارس، فرغون پروفیلی و فرغون جوشی می باشد.
  • شمشه: از این ابزار، برای صاف کردن و تراز کردن سطوح مختلف استفاده می شود و شامل: شمشه ماله دستی، شمشه ماله تلسکوپی و شمشه ماله دستی ترازدار است.
  • برس: این ابزار دارای کاربردهای مختلف می باشد و برای رنگ کاری و یا کندن مصالح مختلف از روی سطح کار مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلف برس سیمی و برس پلاستیکی است.
  • شلنگ تراز: استفاده از این ابزار به این صورت است که، یک سر آن در محلی و سر دیگر آن در محل دیگر قرار می گیرد و بر اساس قانون فیزیک، اگر این دو محل هم ارتفاع باشند، ارتفاع آب در دو سر شلنگ یکی می شود و برای تراز ارتفاع دو محل مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر ابزارآلات ساختمانی ساده شامل: بیل و کلنگ، تیشه، ماله، استانبولی، پتک، دلو، سطل، میخ، انبردست، طناب پنبه ای، شلنگ، نخ ریسمان کار، گونیا، داربست، قرقره بنایی، آچار و … می باشند.

چکش

چکش و دیگر ابزار دستی برای کار ساختمانی

 ابزارآلات ساختمانی تخصصی

برای انجام کارهای ساختمانی، علاوه بر ابزارآلات دستی به یک سری ابزارآلات تخصصی هم نیاز می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • انواع اره غیر دستی: این ابزار به صورت برقی است و شامل: اره زنجیری، اره عمود بر، اره بر فارسی، اره گرد بر، اره میزی، اره افقی بر، اره بنزینی و اره فلکه ای می باشد.
  • دریل: این ابزار بسیار کاربردی و لازم است و برای سوراخ کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع مختلف: دریل با قطر های مختلف، دریل گیربکسی، دریل چکشی، و دریل بتن کن می باشد.
  • فرز: این برای بریدن سنگ و سطوخ مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار کاربردی و ضروری است و انواع مختلف سطوح را برش می زند و یا ساب می دهد.
  • چکش غیر دستی: این ابزار برای تخریب بتن و دیوار های مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد و بر اساس وزن طبقه بندی می شود.
 ابزارآلات ساختمانی تخصصی

ابزارآلات ساختمانی تخصصی و برقی که نیاز به مهارت دارند

انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد

افرادی که در ساختمان سازی بباید یک سری از مسائل ایمنی را رعایت کنند و برای انجام این کار به ابزارها و وسایل مختلفی نیاز است و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • لباس کار: برای جلوگیری از آسیب به بدن افراد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلاه ایمنی: برای جلوگیری از پرتاب اشیاء سنگین و محکم به سر افراد می باشد.
  • کفش ایمنی: برای جلوگیری از افتادن اشیاء سنگین بر روی انگشتان پاها می باشد.
  • دستکش کار: در زمان استفاده از فرزها و دستگاه های برش باید استفاده شود.
  • عینک ایمنی: در زمان جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ماسک حفاظتی: برای جلوگیری از تنفس گرد و خاک و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد و از دهان، بینی و ریه ای افراد محافظت می کند.
  • طناب ایمنی: این وسیله ی ایمنی بسیار مهم است و برای حفظ امنیت کارگران مشغول به کار در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین، انواع علائم، ابزار و تجهیزات ساختمانی هشدار دهنده کارگاه، شامل: چراغ های هشدار دهنده، برچسب های شبرنگ، آژیر هشدار و علائم هشدار دهنده می باشند.

تجهیزات و ماشین آلات، برای ساخت ساختمان شامل: بتونیریا میکسر بتن، کمپکتور، موتور ویبراتور، موتور پمپ و ماله پروانه ای می باشد.

تجهیزات ساختمانی ماشینی هم شامل: جرثقیل، بیل مکانیکی، لودر، مینی لودر و یابابکت، غلتک، کامیون، دامپر، دامپ تراک، پمپ دکل و تراک میکسر می باشد.

انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد

انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد برای جلوگیری از حوادث

ابزار و تجهیزات ساختمانی در تاسیسات الکتریکی شامل: داکت ها، ترمینال ها، بست های قابل تنظیم برای نگه داشتن لوله و کابل، پریز های برق، سوکت ها، جعبه تقسیم، سینی کابل، مش کابل و نردبان کابل، ژنراتور و موتور الکتریکی می باشد.

انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی شامل: هواساز، فن کویل، کولر آبی و یا سیستم سرمایش تبخیری، رادیاتور، پکیج، یونیت هیتر، زنت، سیستم گرمایش از کف، سیستم تهوی، مطبوع الکتریکی VRF، داکت اسپلیت، ایر واشر و دیگ می باشد.

تجهیزات وابسته به سیستم های سرمایشی و گرمایشی شامل: کانال عبور لوله های تاسیسات مکانیکی، کویل ها، لوله های مبرد، مبدل حرارتی و ترموستات می باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، ابزار و وسایل مورد نیاز برای ساخت‌ و ساز باید در هر پروژه ساختمانی به‌صورت کامل در اختیار پیمانکاران، بناها و کارگران قرار بگیرد، تا آن ها بتوانند پروژه ی مورد نظر را به بهترین حالت ممکن انجام دهند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *