آموزش ابزارآلات

وینچ برقی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

وینچ برقی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

وینچ برقی، یکی از ابزارهای کششی بسیار پرکاربرد است و از آن برای نگه داری، بلند کردن و جابه‌جایی اجسام به صورت افقی و یا عمودی استفاده می کنند. این وسیله ی پر کاربرد در زمینه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی، تفریحی، عمومی دارای کاربرد است.

در صنایع و عملیات مختلف برای حرکت دادن اجسام در جهت افقی، عمودی و مورب از این وسیله استفاده می کنند و نسبت به توان و خروجی دستگاه هم در مصارف بسیار وسیع خانگی، خودروی سواری، خدمات عمومی و یا درکارهای بسیار سنگین صنعتی استفاده می‌شود.

در واقع این دستگاه با کمک برق و حرکت مکانیکی، توسط سیم بکسل و قلاب به یک جسم و وسیله متصل می شود و آن را بر اساس دلخواه کاربر در جهت افقی و یا گاهی اوقات عمودی و مورب می‌کشد. در مواقعی که امکان کشش وسیله ای به صورت دستی و با زور بازو و نیروی انسانی وجود ندارد، از وینچ برقی استفاده می کنند.

چگونگی کارکرد وینچ برقی

نحوه کار وینچ برقی به این صورت است که برای راه‌ اندازی آن به یک نیروی محرک مانند برق نیاز است و این نیروی گرداننده از طریق الکتروموتور این دستگاه تامین می‌شود. در در واقع، انرژی الکتریکی از طریق موتور به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و به گیربکس می رود و این شرایط موجب می شود که، حرکت چرخ دنده وینچ با کاهش و کنترل بیشتر شکل بگیرد و به قدرت دستگاه اضافه شود.

در آخر اینکه، قرقره و چرخ دنده ی سیم بکسل این دستگاه حرکت می کند و با کشیدن قلاب، اجسام به شکل عمودی و یا افقی به حرکت در می‌آیند.

چگونگی کارکرد وینچ برقی

چگونگی کارکرد وینچ برقی و مزیت آن

 کاربرد وینچ برقی

وینچ‌های برقی با توجه به نوع کاربرد، تغذیه و البته قدرت، به 2 دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند و برای مصارف خانگی و مصارف کوچک صنعتی، خودروی سواری، قایق‌ها و … از وینچ‌ تک فاز و برای مصارف سنگین و صنایع مختلف مثل حفاری، ساختمان سازی، صنعت گاز و از وینچ سه فاز و بزرگ استفاده می‌شود.

در واقع این دستگاه، با توجه به میزان وزنی که تحمل می‌کند و می‌کشد، به دسته‌های‌ متفاوتی مانند: سبک، متوسط، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شود و وینچ های برقی سبک معمولا تا 3 تن وزن، وینچ متوسط تا 10 تن و وینچ های بزرگ و صنعتی با قدرت کشش تا 150 تن هم وجود دارند و بهتر است قبل از خرید وینچ برقی به نوع تغذیه برق، قدرت و توان موتور و البته ماکزیمم نیروی قابل کشش وینچ دقت داشته باشید و براساس نیاز خود، وینچ مناسب را انتخاب و تهیه کنید.

کاربرد وینچ برقی در صنایع مختلف

وینچ‌ها به دلیل کاربرد گسترده و خاص خود و همچنین مصرف انرژی کمتر دارای محبوبیت بسیار زیاید هستند و در ذیل کاربرد آن ها را در صنایع مختلف بیان می کنیم:

  • کاربرد وینچ برقی در صنایع دریایی: به صیادان و ماهیگیران کمک می کند که بتوانند راحتی و سرعت بالا، صید ماهی را به بهترین نحو انجام دهند.
  • کاربرد وینچ برقی در ساختمان سازی: در پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی برای حمل و نقل و جابه‌جایی ابزارها و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد وینچ برقی در صنعت خودرو سازی: در فرایند تولید، نگه داری و تعمیرات خودرو و همچنین ساخت خودروهای امدادی، ماشین آتش نشانی، ماشین های صحرایی مثل جیپ، تراک، ماشین های کشاورزی و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد وینچ برقی در پتروشیمی: برای جابه‌جایی، نگه داری، کشیدن و بالا بردن انواع وسایل سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد وینچ برقی در حفاری: در فرایند استخراج و جابه‌جایی مواد از معادن و حفاری، دارای کاربرد می باشند.
کاربرد وینچ برقی در صنایع مختلف

کاربرد وینچ برقی در صنایع مختلف و کار با آن

 اجزای تشکیل دهنده ی وینچ برقی

اجزای اصلی این دستگاه بر روی یک شاسی فلزی و به صورت‌های مختلف نصب می شوند و این چیدمان ارتباط مستقیم به کاربری و طراحی شرکت سازنده ی آن دارد. در ذیل اجزای تشکیل دهنده ی این دستگاه را بیان می کنیم:

نیروی محرکه:

نیروی محرکه در وینچ‌ها دارای تفاوت می باشد و این نیرو می‌تواند به صورت برقی، دستی، هیدرولیکی و حتی سوخت‌های فسیلی عمل کند و عملکرد هرکدام از این سیستم‌ها با توجه به نوع کاربری و شرایط محیطی تغییر می کنند. نیروی محرکه ی این ابزار از نوع برقی است و به وسیله ی کنترل پنل اینورتر و یا جعبه ی مدیریت سرعت از موتور گرفته می شود و به سیم و گیربکس می‌رسد.

گیربکس:

گیربکس، از دیگر اجزای مهم وینچ ها است و دور خروجی موتور را کم می کند و با افزایش گشتاور، آن را به حرکت مکانیکی دستگاه تبدیل می کند و در نهایت، باعث جابه جایی در دو جهت عمودی و افقی بارهای مختلف می شود. جنس این گیربکس ها هم معمولا از چدنی و دنده های آنها از فولاد آلیاژی است.

درام:

کشش انواع مختلف بارها در این دستگاه، به وسیله درام، قرقره و یا دوک انجام می شود و سیم دور آن بسته و جمع می‌شود. درام با قطر بیشتر، دارای طول عمر بالاتری است و دقت داشته باشید که سرعت خطی وینچ ارتباط مستقیمی با قطر درام دارد و هر چقدر قطر سرعت خطی بیشتر باشد، قدرت کششی دستگاه نیز بالاتر می رود.

سیم بکسل:

وینچ برقی، برای به حرکت در آوردن بارهای مختلف، باید سیم بکسل آن به قرقره ی اصلی متصل شود و باید از متریال و جنس بسیار محکم و مقاومی باشند، زیرا نباید به راحتی مستهلک و یا پاره شوند.

این سیم ها، دارای قطرها و طول های مختلفی هستند و برای مکان‌ها و موارد خاص به صورت‌های مختلفی مانند: فولادی، کنفی، نواری، تسمه‌ای و … همراه با روکش برای عمر مفید بیشتر، ضد اکسید و ضد زنگ تولید می‌شوند.

 اجزای تشکیل دهنده ی وینچ برقی

اجزای تشکیل دهنده ی وینچ برقی و جنس سیم بکسل آن

اینورتر:

اینورتر، تابلوی برق و پنل مدیریت نیروی محرکه ی دستگاه، یکی دیگر از اجزای اصلی وینچ‌ها هستند و وظیفه تغییر دور، تبدیل فاز و دستور به بالابر برقی را برعهده دارد.

سیستم کلاچ و ترمز:

سیستم کلاچ و ترمز در مدل های پیشرفته معمولا به صورت خودکار است و از ترکیب تیم و سیستم های کلاچ و ترمز می باشد که در مواقع مشخص سرعت را کم و زیاد می کند.

این سیستم، می تواند سیم بکسل را با توجه به برنامه و دستور کاربر نگه دارد، زیرا در برخی کاربری های حساس، مانند مصارف ساختمان سازی باید وسیله ی مورد نظر در نقطه‌ای معین شده بایستد.

ما در این مقاله وینچ برقی و کاربرد آن را در صنایع مختلف بررسی کردیم و وینچ های برقی در مدل های مختلف اصلا شبیه به هم نیستند و برای همین انتخاب وینچ باید با توجه به نوع پروژه انجام شود.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید ابزار میتوانید با شماره 09058474852 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *